日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA647/HA647HA647 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
We will mainly consider the issues and future prospects of the tourism industry from the business perspective, while understanding the tourism industry as a single system.
Using business management as a theoretical framework, we will analyze the characteristics of the tourism and hospitality industries. In addition, we will investigate the necessity and issues of innovation in the tourism and hospitality fields. Specifically, students will propose a new business through creation of a business plan, and will present the business plan they create at a report conference including members from outside of the university.
1 | イントロダクション:観光におけるイノベーション |
2 | ポーターの戦略論 |
3 | リソース・ベースド・ビュー |
4 | 情報の経済学 |
5 | エージェンシー理論 |
6 | 取引費用理論 |
7 | ゲーム理論 |
8 | リアル・オプション理論 |
9 | ビジネスプラン中間報告1 |
10 | 経済学ディシプリンの経営学 |
11 | マクロ心理学ディシプリンの経営学 |
12 | ビジネスプラン:資金計画と利益計画1 |
13 | ビジネスプラン:資金計画と利益計画2 |
14 | ビジネスプラン中間報告2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 入山章栄 | 世界標準の経営理論 | ダイヤモンド社 | 2019 | 9784478109571 |
2 | 新雅史 | 商店街はなぜ滅びるのか: 社会・政治・経済史から探る再生の道 | 光文社新書 | 2022 | 9784334036850 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エリック・フォン・ヒッペル | 民主化するイノベーションの時代 | サイコムインターナショナル | 2005 | |
2 | 小川 進 | ユーザーイノベーション:消費者から始まるものづくりの未来 | 東洋経済新報社 | 2013 |
観光産業を主として「ビジネス」の視点から捉えた場合の課題と将来性について考察するとともに,観光産業をひとつのシステムとして理解する。
We will mainly consider the issues and future prospects of the tourism industry from the business perspective, while understanding the tourism industry as a single system.
経営学を理論的枠組みとしながら,観光・ホスピタリティ産業の特徴を分析する。そのうえで,観光・ホスピタリティ分野におけるイノベーションの必要性と課題について検討する。具体的には新規のビジネスを「ビジネスプラン」として提案し,作成したビジネスプランは,学外を含む報告会等で発表を行なう。
Using business management as a theoretical framework, we will analyze the characteristics of the tourism and hospitality industries. In addition, we will investigate the necessity and issues of innovation in the tourism and hospitality fields. Specifically, students will propose a new business through creation of a business plan, and will present the business plan they create at a report conference including members from outside of the university.
1 | イントロダクション:観光におけるイノベーション |
2 | ポーターの戦略論 |
3 | リソース・ベースド・ビュー |
4 | 情報の経済学 |
5 | エージェンシー理論 |
6 | 取引費用理論 |
7 | ゲーム理論 |
8 | リアル・オプション理論 |
9 | ビジネスプラン中間報告1 |
10 | 経済学ディシプリンの経営学 |
11 | マクロ心理学ディシプリンの経営学 |
12 | ビジネスプラン:資金計画と利益計画1 |
13 | ビジネスプラン:資金計画と利益計画2 |
14 | ビジネスプラン中間報告2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業への取り組み(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 入山章栄 | 世界標準の経営理論 | ダイヤモンド社 | 2019 | 9784478109571 |
2 | 新雅史 | 商店街はなぜ滅びるのか: 社会・政治・経済史から探る再生の道 | 光文社新書 | 2022 | 9784334036850 |
その他 (Others) | |||||
必要に応じて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | エリック・フォン・ヒッペル | 民主化するイノベーションの時代 | サイコムインターナショナル | 2005 | |
2 | 小川 進 | ユーザーイノベーション:消費者から始まるものづくりの未来 | 東洋経済新報社 | 2013 |