日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA654/HA654HA654 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand the phenomenon of tourism from the perspective of human behavior and psychology mainly in the tourism recreation setting, and will learn specialized knowledge and survey methods that are necessary for tourism research in order to apply that knowledge to tourism recreation planning and service provision settings.
Students will learn specific methods for tourism research by reading specialized literature and materials in the above areas and conducting fieldwork. Students will be assigned regular presentations and time will be given for discussion. I plan to hold activities such as fieldwork, camp, etc. outside of class, and as a rule, these activities will be conducted jointly with participants of the instructor’s seminars in other years.
In this class, students will give speeches on themes assigned from the textbook, and in the first half of the course, students will present a plan for an individual research project based on their interests and proceed with the research individually. In the latter half of the course, students will report on the results of their research. At the same time, students will conduct survey analysis work for the seminar camp.
1 | 課題提出,発表割当 |
2 | スピーチ,個人研究発表 |
3 | スピーチ,個人研究発表 |
4 | スピーチ,個人研究発表 |
5 | スピーチ,ゼミ合宿調査分析経過報告 |
6 | スピーチ,個人研究発表 |
7 | スピーチ,個人研究発表 |
8 | スピーチ,個人研究発表 |
9 | スピーチ,ゼミ合宿調査分析経過報告 |
10 | スピーチ,個人研究発表 |
11 | スピーチ,個人研究発表 |
12 | スピーチ,個人研究発表 |
13 | スピーチ,ゼミ合宿成果報告 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
定期的な発表の機会を活かすために,ゼミ合宿の調査分析と,個人研究テーマに沿った文献研究,調査の実施,結果の分析を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況・発表内容(70%) 調査等への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜紹介する。 |
主に観光レクリエーション場面における人間の行動や心理の視点から観光現象を理解し,そうした知見を観光レクリエーション計画やサービス提供場面の対応等に応用するための専門的な知識,観光調査を進めるうえで必要とされる調査技法を習得する。
Students will understand the phenomenon of tourism from the perspective of human behavior and psychology mainly in the tourism recreation setting, and will learn specialized knowledge and survey methods that are necessary for tourism research in order to apply that knowledge to tourism recreation planning and service provision settings.
上記の専門領域の文献・資料の講読ならびにフィールドワークを通じて,観光調査の具体的な方法を習得する。参加者には定期的な発表を義務づけ,参加者相互による討議の時間を設ける。授業以外にもフィールドワークや合宿その他の活動を行う予定であり,これらの活動は原則として担当者による他学年の演習参加者と合同で行う。
授業ではテキストを題材としたスピーチを分担して行うとともに,前半は各自の関心に沿った自由研究の計画を発表して個別に調査を進め,後半はその研究成果を報告する。これと並行して,ゼミ合宿の調査分析作業を行う。
Students will learn specific methods for tourism research by reading specialized literature and materials in the above areas and conducting fieldwork. Students will be assigned regular presentations and time will be given for discussion. I plan to hold activities such as fieldwork, camp, etc. outside of class, and as a rule, these activities will be conducted jointly with participants of the instructor’s seminars in other years.
In this class, students will give speeches on themes assigned from the textbook, and in the first half of the course, students will present a plan for an individual research project based on their interests and proceed with the research individually. In the latter half of the course, students will report on the results of their research. At the same time, students will conduct survey analysis work for the seminar camp.
1 | 課題提出,発表割当 |
2 | スピーチ,個人研究発表 |
3 | スピーチ,個人研究発表 |
4 | スピーチ,個人研究発表 |
5 | スピーチ,ゼミ合宿調査分析経過報告 |
6 | スピーチ,個人研究発表 |
7 | スピーチ,個人研究発表 |
8 | スピーチ,個人研究発表 |
9 | スピーチ,ゼミ合宿調査分析経過報告 |
10 | スピーチ,個人研究発表 |
11 | スピーチ,個人研究発表 |
12 | スピーチ,個人研究発表 |
13 | スピーチ,ゼミ合宿成果報告 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
定期的な発表の機会を活かすために,ゼミ合宿の調査分析と,個人研究テーマに沿った文献研究,調査の実施,結果の分析を進めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席状況・発表内容(70%) 調査等への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて適宜紹介する。 |