日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA664/HA664HA664 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域固有の歴史・文化・自然を活かしたまちづくりを学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will pose unique questions about specific areas, conduct their own research and analysis, and improve their academic writing. In addition to literature, we will value the stance of learning from the actual area.
With the target of large urban areas and hot spring areas with historical buildings, and urban spaces in historical areas, we will think about the history of the area, spatial modifications of the area, modification of applications, the history of urban planning, preservation of the townscape and systems, policies, and mechanisms for using it for tourism, preservation of the townscape and survey/research from the perspective of citizen's activities, etc. regarding tourism urban planning, issues related to tourism in historical townscapes, and methods for solving them.
In addition, on suitable weekends, we will visit historical townscapes of the Kanto region and conduct surveys. During summer vacation, we plan to do group surveys of historical townscapes in the Hokuriku region and participate in an academic conference.
1 | 文献精読・まちづくりの実践(15) |
2 | 文献精読・まちづくりの実践(16) |
3 | 文献精読・まちづくりの実践(17) |
4 | 文献精読・まちづくりの実践(18) |
5 | 文献精読・まちづくりの実践(19) |
6 | 文献精読・まちづくりの実践(20) |
7 | 文献精読・まちづくりの実践(21) |
8 | 文献精読・まちづくりの実践(22) |
9 | 文献精読・まちづくりの実践(23) |
10 | 文献精読・まちづくりの実践(24) |
11 | 文献精読・まちづくりの実践(25) |
12 | 文献精読・まちづくりの実践(26) |
13 | 文献精読・まちづくりの実践(27) |
14 | 文献精読・まちづくりの実践(28) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
多くの論文や文献を読むだけでなく、まちづくりの現場を積極的に尋ねてほしい。
また、授業以外にオンライン上での議論も求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・リアクションペーパー・提出課題(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回授業後3日以内に授業で学んだことについて小レポート(400文字程度)を毎回オンライン上で提出してもらう |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する |
具体的な地域を対象に独自の問いを立て、自ら調査・分析を行い、論文として執筆できるようになる。また、文献だけでなく実際の地域から学ぶ姿勢を大事にする。
Students will pose unique questions about specific areas, conduct their own research and analysis, and improve their academic writing. In addition to literature, we will value the stance of learning from the actual area.
都市的な空間を対象に、その地域が持つ歴史、地域の空間変容、用途の変容、都市計画の歴史、町並み保全と観光活用のための制度・政策や仕組み、町並み保全や観光まちづくりに関わる市民活動などの観点から調査・研究し、歴史的町並みにおける観光の課題やそれを解決するための方法を考える。
また、適宜週末を使って関東近郊の歴史的町並みを訪問し、調査をするほか、夏季休暇中には地方都市の歴史的街並みの調査と学会参加を予定している。
With the target of large urban areas and hot spring areas with historical buildings, and urban spaces in historical areas, we will think about the history of the area, spatial modifications of the area, modification of applications, the history of urban planning, preservation of the townscape and systems, policies, and mechanisms for using it for tourism, preservation of the townscape and survey/research from the perspective of citizen's activities, etc. regarding tourism urban planning, issues related to tourism in historical townscapes, and methods for solving them.
In addition, on suitable weekends, we will visit historical townscapes of the Kanto region and conduct surveys. During summer vacation, we plan to do group surveys of historical townscapes in the Hokuriku region and participate in an academic conference.
1 | 文献精読・まちづくりの実践(15) |
2 | 文献精読・まちづくりの実践(16) |
3 | 文献精読・まちづくりの実践(17) |
4 | 文献精読・まちづくりの実践(18) |
5 | 文献精読・まちづくりの実践(19) |
6 | 文献精読・まちづくりの実践(20) |
7 | 文献精読・まちづくりの実践(21) |
8 | 文献精読・まちづくりの実践(22) |
9 | 文献精読・まちづくりの実践(23) |
10 | 文献精読・まちづくりの実践(24) |
11 | 文献精読・まちづくりの実践(25) |
12 | 文献精読・まちづくりの実践(26) |
13 | 文献精読・まちづくりの実践(27) |
14 | 文献精読・まちづくりの実践(28) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
多くの論文や文献を読むだけでなく、まちづくりの現場を積極的に尋ねてほしい。
また、授業以外にオンライン上での議論も求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・リアクションペーパー・提出課題(100%) |
備考 (Notes) | ||
毎回授業後3日以内に授業で学んだことについて小レポート(400文字程度)を毎回オンライン上で提出してもらう |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する |