日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA814/HA814HA814 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル経済を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度~2018年度1年次入学者対象 |
The aim is to understand the current situation and issues in the globalizing international economy.
While the progress of globalization has realized an efficient economy on a global scale and promoted economic development, it has also brought about many challenges, and an understanding of the international economy has become increasingly important. In this lecture, we will understand the basic theories and institutional framework of international economics, mainly focusing on trade and investment. In particular, we will understand various issues facing the global economy using the fast fashion industry as an example.
1 | ガイダンス |
2 | 経済のグローバル化とは? |
3 | 貿易の理論① |
4 | 貿易の理論② |
5 | 貿易政策 |
6 | 貿易システム |
7 | 地域統合 |
8 | 多国籍企業① |
9 | 多国籍企業② |
10 | グローバル経済の進展と課題① |
11 | グローバル経済の進展と課題② |
12 | グローバル経済の進展と課題③ |
13 | グローバル経済の進展と課題④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークなど少人数のグループディスカッションも実施する予定(毎回ではない) |
必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
複数の小テスト・リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
小テスト及びリアクションペーパーは CanvasLMS 上で実施する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配信する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、必要に応じて紹介する。 |
グローバル化する国際経済についてその現状と諸課題を読み解くことを目標とする。
The aim is to understand the current situation and issues in the globalizing international economy.
グローバル化の進展は、地球規模での効率的な経済を実現し、経済発展を促進させた一方で、多くの課題をもたらしており、国際経済への理解はますます重要なものとなっている。そこで、本講義では、主に貿易と投資を中心に国際経済学の基礎的理論や制度的枠組みを把握した上で、ファストファッション産業を例にグローバル経済の諸課題について理解を深める。
While the progress of globalization has realized an efficient economy on a global scale and promoted economic development, it has also brought about many challenges, and an understanding of the international economy has become increasingly important. In this lecture, we will understand the basic theories and institutional framework of international economics, mainly focusing on trade and investment. In particular, we will understand various issues facing the global economy using the fast fashion industry as an example.
1 | ガイダンス |
2 | 経済のグローバル化とは? |
3 | 貿易の理論① |
4 | 貿易の理論② |
5 | 貿易政策 |
6 | 貿易システム |
7 | 地域統合 |
8 | 多国籍企業① |
9 | 多国籍企業② |
10 | グローバル経済の進展と課題① |
11 | グローバル経済の進展と課題② |
12 | グローバル経済の進展と課題③ |
13 | グローバル経済の進展と課題④ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークなど少人数のグループディスカッションも実施する予定(毎回ではない) |
必要に応じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
複数の小テスト・リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
小テスト及びリアクションペーパーは CanvasLMS 上で実施する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配信する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、必要に応じて紹介する。 |