日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA815/HA815HA815 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1/Sat.1 Sat.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Learning fundamental of Business Management to understand big picture of it.Business Management is deeply related to everyday life, and we aim to provide students with a more familiar experience with business Management.
Using textbooks from our university's College of Business Management, will provide comprehensive lectures on the basics that should be learned in business administration.Proceed with the lecture using PowerPoint materials that follow the text. In addition, the content will be designed to provide a multifaceted perspective on corporate activities through explanations using actual cases and inviting guests from practical backgrounds. The format and schedule will be changed flexibly depending on the number of students taking the course, the schedule of guest speakers, etc.
1 | Introduction |
2 | 企業経営の基礎 |
3 | 企業経営の基礎 |
4 | 企業経営の基礎 |
5 | 企業の基本的な活動 |
6 | 企業の基本的な活動 |
7 | 企業の基本的な活動 |
8 | 企業の基本的な活動 |
9 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
10 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
11 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
12 | 企業とガバナンス |
13 | 企業とガバナンス |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストを中心とした予習・復習をするのが望ましい。また、ケーススタディは最新のニュースなどのトピックスを用いることがあるため、日本経済新聞など、経営学に関わる情報収集を行うことにより、授業理解が深まる。特に別途必要な場合は授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に指示したリアクションペーパー(毎回 / 全14回分)等の提出物(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 立教大学経営学部 | 『経営学入門』 | 新世社 | 2023 | 9784883843664 |
経営学の基礎を学習し、広くその全体像を理解して頂く。経営学は普段の生活にも関りが深く、より身近に感じられるような授業を目指す。
Learning fundamental of Business Management to understand big picture of it.Business Management is deeply related to everyday life, and we aim to provide students with a more familiar experience with business Management.
本学経営学部のテキストを用い、経営学で学ぶべき基礎を網羅的に講義する。テキストに沿ったパワーポイント資料にて講義を進める。加えて、実際のケースを用いた解説や、実務家ゲストの招聘により企業活動を多面的に捉えられるような内容とする。履修者人数の多寡、ゲストスピーカーの日程調整等により、形態・スケジュールは柔軟に変更する。
Using textbooks from our university's College of Business Management, will provide comprehensive lectures on the basics that should be learned in business administration.Proceed with the lecture using PowerPoint materials that follow the text. In addition, the content will be designed to provide a multifaceted perspective on corporate activities through explanations using actual cases and inviting guests from practical backgrounds. The format and schedule will be changed flexibly depending on the number of students taking the course, the schedule of guest speakers, etc.
1 | Introduction |
2 | 企業経営の基礎 |
3 | 企業経営の基礎 |
4 | 企業経営の基礎 |
5 | 企業の基本的な活動 |
6 | 企業の基本的な活動 |
7 | 企業の基本的な活動 |
8 | 企業の基本的な活動 |
9 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
10 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
11 | 企業の活動を方向づけ、成長させる諸活動 |
12 | 企業とガバナンス |
13 | 企業とガバナンス |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストを中心とした予習・復習をするのが望ましい。また、ケーススタディは最新のニュースなどのトピックスを用いることがあるため、日本経済新聞など、経営学に関わる情報収集を行うことにより、授業理解が深まる。特に別途必要な場合は授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に指示したリアクションペーパー(毎回 / 全14回分)等の提出物(60%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 立教大学経営学部 | 『経営学入門』 | 新世社 | 2023 | 9784883843664 |