日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HA822
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM1200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2016年度~2018年度1年次入学者対象

【Course Objectives】

The history of modern Japan from the end of the Tokugawa shogunate and the Restoration period to the Asia-Pacific War is viewed as the development of a Japan-style (emperor system) nation-state, and the flow of this process is confirmed. Specifically, from a socio-historical perspective, it is reviewed as a "struggle between nationalization and subjectization." Acquire the knowledge to understand the development and characteristics of Japan society using historical methods. However, rather than merely memorizing matters chronologically, students will acquire a historical way of thinking that enriches their understanding of the current situation through dialogue with history.

【Course Contents】

.In this lecture, we will follow the flow of a complex history by following various "establishment and development" processes such as the movement of the formation of a modern state for restoration reform from the end of the Tokugawa shogunate and the Restoration period, the movement from the promulgation of the Imperial Constitution to the establishment of the imperial constitution system from the ordinary road of constitutional government, and the formation of a colonial empire by foreign war. The image of modern Japanese history can be regarded as a tenno-based state(Emperor system nation) or a nation-state, but in this lecture, modern history is considered in the framework of "nationalization" and "subjectification". There may be changes in the content of the class plan depending on the flow of the class and the interest of the students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス。「歴史の見方・考え方」について考える
2 近代社会の特徴について考える
3 日本近代史の史学史的振り返りと日本型国民国家について
4 幕末維新期の諸相
5 国境から近代を考える
6 大日本帝国憲法の成立
7 日清・日露戦争と日本社会の変容
8 近代社会と軍隊
9 大衆化の進展
10 植民地社会を考える
11 大正デモクラシーの崩壊-1930年代の日本社会
12 日本における福祉国家の形成
13 日中戦争からアジア・太平洋戦争に至る動き
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

【予習】配信される資料をもとに内容確認などをする。
【復習】授業受けて興味を持った点/知らなかった点を中心に調べる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内で指示した課題(30%)
中間レポート(35%)
学期末レポート(授業内容を確認する試験的レポート)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特になし(授業時に文献リストを配布)

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 三谷太一郎 日本の近代とは何であったのか 岩波書店 2017年 9784004316503
2 坂野潤治 日本近代史 筑摩書房 2012年 97844800664283
3 成田龍一 近現代日本史と歴史学 中央公論新社 2012年 9784121021502
4 牧原憲夫編 <私>にとっての国民国家論 日本経済評論社 2003年 4818815055
5 松沢裕作 日本近代社会史 有斐閣 2022年 9784641174757
6 山内昌之・細谷雄一編 日本近現代史講義 中央公論新社 2019年 9784121025548
7 大門正克・安田常雄・天野正子 近代社会を生きる 吉川弘文館 2003年 4642079238
その他 (Others)
該当する時期を扱った歴史書を含め、歴史学を考える文献も挙げているので、履修する/しないは別にして、日本史2の文献にも目を通してほしい。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

板書を中心にした授業である。資料の配布や課題のやり取りはCanvas LMSを使用する予定である。歴史は暗記科目と思われているが、歴史を通して「正解のない問いを考える」姿勢を身に着けることを考えている。よって、積極的な発言も歓迎だが、授業を通して、真摯に内省する姿勢(自己内対話)もアクティブラーニングの一種と考えているので、こうした姿勢を養う気持ちをもって授業に臨んでほしい。
課題回答への講評をおこなう。

【注意事項 / Notice】