日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA827/HA827HA827 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM1200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度~2018年度1年次入学者対象 ※2019年度以降入学者の科目コードはIC409(科目設置学部はコミュニティ福祉学部) |
Understand the concepts, principles, and theories of lifelong learning.
Understand the content, methods, and forms of lifelong learning.
Understand the relationship between family education, school education, social education, and lifelong learning.
Understand the systems, administration, facilities, and leaders in social education.
Understand and be able to practice participatory learning methods.
Learn the fundamental aspects of lifelong learning, as well as the systems, facilities, and educators involved in social education.
1 | 授業ガイダンス |
2 | 生涯学習とは何か |
3 | 生涯学習の展開 |
4 | 生涯学習の理念と理論 |
5 | 生涯学習の内容 |
6 | 生涯学習の方法・形態 |
7 | 家庭教育と生涯学習 |
8 | 学校教育と生涯学習 |
9 | 社会教育の制度 |
10 | 社会教育施設 |
11 | 社会教育指導者 |
12 | 参加型学習とファシリテーション |
13 | 参加型学習の実際 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は別途行います(各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する予定)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中雅文他 | 『テキスト生涯学習ー学びがつむぐ新しい社会【新訂2版】』 | 学文社 | 2020 | 9784762029660 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、授業中に指示します。 |
毎回、パソコン、タブレット等を持参してください。
生涯学習の概念、理念や理論について理解する。
生涯学習の内容・方法・形態について理解する。
家庭教育、学校教育、社会教育と生涯学習の関係について理解する。
社会教育の制度、行政、施設、指導者について理解する。
参加型学習の方法を理解し、実践することができる。
Understand the concepts, principles, and theories of lifelong learning.
Understand the content, methods, and forms of lifelong learning.
Understand the relationship between family education, school education, social education, and lifelong learning.
Understand the systems, administration, facilities, and leaders in social education.
Understand and be able to practice participatory learning methods.
生涯学習に関する基礎的事項、および、社会教育に関わる制度や施設、指導者について学習する。
Learn the fundamental aspects of lifelong learning, as well as the systems, facilities, and educators involved in social education.
1 | 授業ガイダンス |
2 | 生涯学習とは何か |
3 | 生涯学習の展開 |
4 | 生涯学習の理念と理論 |
5 | 生涯学習の内容 |
6 | 生涯学習の方法・形態 |
7 | 家庭教育と生涯学習 |
8 | 学校教育と生涯学習 |
9 | 社会教育の制度 |
10 | 社会教育施設 |
11 | 社会教育指導者 |
12 | 参加型学習とファシリテーション |
13 | 参加型学習の実際 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は別途行います(各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する予定)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への参加状況(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中雅文他 | 『テキスト生涯学習ー学びがつむぐ新しい社会【新訂2版】』 | 学文社 | 2020 | 9784762029660 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜、授業中に指示します。 |
毎回、パソコン、タブレット等を持参してください。