日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HA960/HA960HA960 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
エンターテイメント産業の概観・アミューズメント施設の新規事業企画 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRS3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義:2025年8月1日(金)・4日(月)・6日(水)・7日(木)・8日(金) ※1日・4日は2~5限、6・7・8日は3限~4限 |
1) To be able to explain the concepts and outlines of the entertainment business.
2) To be able to explain the application of marketing principles in the entertainment business.
3) To be able to explain the outline of new business plans for amusement facilities.
Students will learn about the concept of entertainment business, as well as the application of marketing principles in the entertainment business through various case studies.
Especially, we will focus on new business planning of amusement facilities and engage in learning with an awareness of information gathering and hypothesis building.
1 | オリエンテーション エンターテイメント・ビジネスに関する概念定義 |
2 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用① |
3 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用② |
4 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用③ |
5 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用④ |
6 | 小テスト①の実施と解説 アミューズメント施設の新規事業企画概説 |
7 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク①) |
8 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク②) |
9 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク③) |
10 | 小テスト②の実施と解説 アミューズメント施設の新規事業企画総括① |
11 | アミューズメント施設の新規事業企画総括② |
12 | エンターテイメント・ビジネス ケーススタディ① |
13 | エンターテイメント・ビジネス ケーススタディ② |
14 | 小テスト③の実施と解説 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は授業内で指示された予習/復習(各種ワークを含)を授業時間外に実施する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に指示した提出物(10%) 小テスト①(30%) 小テスト②(30%) 小テスト③(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
授業時間中の課題作業、授業時間外の課題作業においてPCが必要。
1)エンタテインメント・ビジネスの概念・概要について理解し、説明することができる。
2)エンタテインメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用を理解し、説明することができる。
3)アミューズメント施設の新規事業企画の概要を理解し、説明することができる。
1) To be able to explain the concepts and outlines of the entertainment business.
2) To be able to explain the application of marketing principles in the entertainment business.
3) To be able to explain the outline of new business plans for amusement facilities.
広義のエンタテインメント・ビジネスの概念について学習するとともに、当該ビジネスにおけるマーケティング原理の応用について、ケーススタディや各種ワークを通して学習する。
またとくに、エンタテインメント・ビジネスの中でも、アミューズメント施設の新規事業企画に焦点をあて、情報収集や仮説構築を意識した学習に取組む。
Students will learn about the concept of entertainment business, as well as the application of marketing principles in the entertainment business through various case studies.
Especially, we will focus on new business planning of amusement facilities and engage in learning with an awareness of information gathering and hypothesis building.
1 | オリエンテーション エンターテイメント・ビジネスに関する概念定義 |
2 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用① |
3 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用② |
4 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用③ |
5 | エンターテイメント・ビジネスにおけるマーケティング原理の応用④ |
6 | 小テスト①の実施と解説 アミューズメント施設の新規事業企画概説 |
7 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク①) |
8 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク②) |
9 | アミューズメント施設の新規事業企画(ワーク③) |
10 | 小テスト②の実施と解説 アミューズメント施設の新規事業企画総括① |
11 | アミューズメント施設の新規事業企画総括② |
12 | エンターテイメント・ビジネス ケーススタディ① |
13 | エンターテイメント・ビジネス ケーススタディ② |
14 | 小テスト③の実施と解説 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は授業内で指示された予習/復習(各種ワークを含)を授業時間外に実施する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内に指示した提出物(10%) 小テスト①(30%) 小テスト②(30%) 小テスト③(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜指示する。 |
授業時間中の課題作業、授業時間外の課題作業においてPCが必要。