日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB001/HB001HB001 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is for students to understand the basic concepts and research methods of geography through various research examples.
Natural environments and human activities exist in a complex relationship within a region. In this course, students learn about the establishment and mechanisms of regions, focusing especially on that relationship. To do that, the course covers various research cases in geography, diverse perspectives, methods of approach, and techniques of expression, etc.
1 | 地域を科学する |
2 | 身近な地域の調査-(土地利用調査と定点観測) |
3 | スマートツーリズムと参与観察 |
4 | 生物多様性と環境保全 |
5 | 地域生態(里山における人と自然) |
6 | 聞き取り調査とアンケート調査の実際 |
7 | 場所イメージ①(イメージの創られ方と調べ方) |
8 | 場所イメージ②(ハワイイメージの国際比較:ゼミ合宿調査の紹介) |
9 | 構築主義と地域 |
10 | 機能地域(集客圏と客層)の調べ方 |
11 | 文化伝播①(伝播とその調べ方) |
12 | 文化伝播②(文化層序と観光) |
13 | 文化圏(言葉と信仰の広がりとその調べ方) |
14 | 文化景観(伝統的景観の創造) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は授業内で適宜指示された予習/復習を授業時間外に実施する。また,受講生は授業内で学ぶフィールドでの実践(調査方法)とその分析方法を用いて,授業時間外に現地調査を自ら実施し,学期末のレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業中に課す課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
様々な研究例を通して地理学の基本概念と研究方法を理解する。
The purpose of this course is for students to understand the basic concepts and research methods of geography through various research examples.
地域は自然環境や人間活動などが複雑に関連して成り立っている。本講義ではそうした関連性に着目して地域の成り立ちや仕組みを学ぶ。その際,地理学の様々な研究事例を取り上げることで,多様な視点やアプローチの方法,表現手法なども学ぶ。
Natural environments and human activities exist in a complex relationship within a region. In this course, students learn about the establishment and mechanisms of regions, focusing especially on that relationship. To do that, the course covers various research cases in geography, diverse perspectives, methods of approach, and techniques of expression, etc.
1 | 地域を科学する |
2 | 身近な地域の調査-(土地利用調査と定点観測) |
3 | スマートツーリズムと参与観察 |
4 | 生物多様性と環境保全 |
5 | 地域生態(里山における人と自然) |
6 | 聞き取り調査とアンケート調査の実際 |
7 | 場所イメージ①(イメージの創られ方と調べ方) |
8 | 場所イメージ②(ハワイイメージの国際比較:ゼミ合宿調査の紹介) |
9 | 構築主義と地域 |
10 | 機能地域(集客圏と客層)の調べ方 |
11 | 文化伝播①(伝播とその調べ方) |
12 | 文化伝播②(文化層序と観光) |
13 | 文化圏(言葉と信仰の広がりとその調べ方) |
14 | 文化景観(伝統的景観の創造) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は授業内で適宜指示された予習/復習を授業時間外に実施する。また,受講生は授業内で学ぶフィールドでの実践(調査方法)とその分析方法を用いて,授業時間外に現地調査を自ら実施し,学期末のレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業中に課す課題(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |