日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB011/HB011HB011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims for students to understand the basis of concept of "culture" necessary when trying to analyze tourism phenomena from the perspective of "culture."
Acceleration of exchange on a global scale in modern society compels us to reconsider the fixed concept of “culture” taken for granted until now. Students critically investigate the formation of the conventional concept of culture and its social function; lectures are given on methods for understanding the dynamic concept of culture, taking into account development of modern transnationalism, including tourism.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光交流と「文化」 |
3 | 「文化」とは何か(1) |
4 | 「文化」とは何か(2) |
5 | 「文化」概念の再検討(1) |
6 | 「文化」概念の再検討(2) |
7 | 「文化」概念の成り立ちと社会的機能 |
8 | 「文化」概念の政治性 |
9 | 「文化」の生産と消費 |
10 | 「文化」から見た観光現象の分析(1) |
11 | 「文化」から見た観光現象の分析(2) |
12 | 「文化」から見た観光現象の分析(3) |
13 | 「文化」から見た観光現象の分析(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に適宜紹介する参考関連文献の内容の整理把握、及び授業時に指示する課題への取り組みを行うこと。各回の事前事後学修にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
「文化」という観点から観光現象を把握しようとする際に求められる「文化」概念認識の基本について理解することを目標とする。
This course aims for students to understand the basis of concept of "culture" necessary when trying to analyze tourism phenomena from the perspective of "culture."
現代社会における地球規模での交流の加速化は,これまで自明とされてきた固定的な「文化」概念の再考を我々に迫っている。従来の「文化」概念の成り立ちとその社会的機能を批判的に検討し,観光を含む現代のトランスナショナリズムの展開を視野に入れた動態的な「文化」概念の理解のしかたについて講義する。
Acceleration of exchange on a global scale in modern society compels us to reconsider the fixed concept of “culture” taken for granted until now. Students critically investigate the formation of the conventional concept of culture and its social function; lectures are given on methods for understanding the dynamic concept of culture, taking into account development of modern transnationalism, including tourism.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光交流と「文化」 |
3 | 「文化」とは何か(1) |
4 | 「文化」とは何か(2) |
5 | 「文化」概念の再検討(1) |
6 | 「文化」概念の再検討(2) |
7 | 「文化」概念の成り立ちと社会的機能 |
8 | 「文化」概念の政治性 |
9 | 「文化」の生産と消費 |
10 | 「文化」から見た観光現象の分析(1) |
11 | 「文化」から見た観光現象の分析(2) |
12 | 「文化」から見た観光現象の分析(3) |
13 | 「文化」から見た観光現象の分析(4) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に適宜紹介する参考関連文献の内容の整理把握、及び授業時に指示する課題への取り組みを行うこと。各回の事前事後学修にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |