日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HB029
Theme・Subtitle 開発と文化
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

With the aim of understanding the structure of the modern world, this course examines issues of development with a focus on societies and cultures of the peoples, regions, and nations affected, considering them from a cultural anthropological perspective.

【Course Contents】

The meaning of “development” as used in this course is the practice of giving support and assistance both domestically and abroad, based on the principle of “expanding people's choices.” Since this practice mainly takes place between nations with different socio-cultural and economic backgrounds and between people of different lifestyle situations, it is also a meeting place for diverse cultures and values. In such cases, what consideration and understanding of other peoples and other cultures (especially impoverished places often targeted for development) are necessary? Students investigate and consider specific examples of development assistance and support in Asia, Latin America, etc.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:なぜ開発と文化か
2 開発援助の仕組み
3 開発援助の具体の現場から:問題の所在
4 開発現場の文化摩擦(1)専門家と住民
5 開発現場の文化摩擦(2)援助国と被援助国
6 開発援助対象地域と人びとの現実:アジア
7 開発援助対象地域と人びとの現実:ラテンアメリカ
8 貧困と社会問題
9 「貧困」概念の再検討(1)
10 「貧困」概念の再検討(2)
11 現代世界の構造と開発
12 「ボトムアップ」はいかに可能か
13 被開発者あるいは他者の理解に近づくために
SDGsでいう「誰ひとり取り残さない」ことは可能なのか?
14 まとめ:開発あるいは他者にかかわるために必要な視点・構え・備え

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
全14回のうち1回、履修者同士の対面グループディスカッションを実施します。講義形式でインプットしたこと、考えたことをアウトプットし、また、さまざまな人の意見を聞くことは視野を広げる機会にもなります。ディスカッションへの参加、議論への貢献は単位取得の要件になります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

世の中の動きに関心を持つこと。
講義で扱う・扱ったトピックについて自分で追究する姿勢を持つこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 リアクションペーパー(10%)
ディスカッションへの参加(30%)
備考 (Notes)
毎回リアクションペーパーを提出してもらいます。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義中に適宜指示します

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】