日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB074/HB074HB074 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自然をめぐる「観光」の環境人文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Based on Environmental Humanities and Multi-species Anthropology, students are required to understand power relations among "nature" through various cases in Japan, UK and Africa. This gives students the opportunity to critically rethink nature-targeted tourism and broaden their horizons to create an ecological place.
"Nature" has socially created by human activities and thoughts and it has been produced, represented, exhibited and consumed. This course analyzes how nature-related tourist destinations have been created with reference to specific cases in Japan, UK and Africa. Nature played an important role in the colonization by the modern empire and the building of the modern nation states. Cultural and tourist facilities and events that showcase nature, such as botanical gardens, museums, national parks, and expositions, have shaped the natural landscape based on nationalism. In recent years, ecotourism in which indigenous peoples subjectively participate has been encouraged. In Japan, the value of Satoyama was discovered, and residents are subjectively engaged in conservation activities. Satoyama has also become popular as a venue of art festival and a tourist site. These show us a kind of potential, but at the same time need to be critically analyzed. The course explores how ecological places can be created in times of change.
1 | 環境人文学とマルチスピーシーズ人類学の射程 |
2 | 生態学的帝国主義と生物多様性の危機 |
3 | 植物園による世界征服: プラントハンターとアフリカ |
4 | 帝国林業と在来知: エコロジーの20世紀から21世紀の焼畑実践へ |
5 | 国立公園と自然保護: イギリス帝国の環境・観光史 |
6 | 住民参加型保全とエコツーリズム |
7 | 自然の遺産化とプロパガンダ |
8 | 博覧会と人種主義 |
9 | 「里山」の発見: 里山ブームと原風景 |
10 | 里山をめぐる言説の批評: ランドスケープ, 場所, ゾーン |
11 | 里山と芸術祭: 地域アート批評 |
12 | マルチスピーシーズな里山: マツタケとウルシを生み出す能動的な景観 |
13 | グリーンシティのパラドクス |
14 | まとめ: 場所の構築へ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
不明な専門用語は事典や教科書的書籍等で調べる。新聞やインターネット記事などから講義内容に関連する事項を調べて深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(10% x 5回)(50%) 最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度(質問・コメントの提出)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳ほか | モア・ザン・ヒューマン: マルチスピーシーズ人類学と環境人文学 | 以文社 | 2021 | 9784753103645 |
2 | 近藤祉秋ほか | 食う、食われる、食いあう マルチスピーシーズ民族誌の思考 | 青土社 | 2021 | 9784791774227 |
3 | 森正人 | 文化地理学講義 | 新曜社 | 2021 | 9784788517394 |
4 | 結城正美ほか | 里山という物語: 環境人文学の対話 | 勉誠出版 | 2017 | 9784585221807 |
5 | 草光俊雄・菅靖子 | ヨーロッパの歴史2 植物からみるヨーロッパの歴史 | 放送大学教育振興会 | 2015 | 9784595315473 |
6 | 前川啓治ほか | 21世紀の文化人類学 | 新曜社 | 2018 | 9784788515826 |
環境人文学とマルチスピーシーズ人類学のアプローチに基づきながら、「自然」をめぐる権力の諸相をアフリカ、イギリス、日本の具体的な事例から学ぶことで、自然を対象とする観光を批判的に捉え直し、エコロジカルな場所の構築に向けた視野を養うことを目標とします。
Based on Environmental Humanities and Multi-species Anthropology, students are required to understand power relations among "nature" through various cases in Japan, UK and Africa. This gives students the opportunity to critically rethink nature-targeted tourism and broaden their horizons to create an ecological place.
「自然」は人間の思想や活動に基づいて社会的に構築されてきたものであり、生産され、表象され、展示され、消費されてきました。この授業ではイギリス、アフリカ、日本を対象に自然をめぐる「観光」がどのように形成されてきたのかを具体的な事例を通して学びます。近代以降の帝国支配や近代国家の形成に「自然」は大きな役割を果たしました。なかでも植物園、博物館、国立公園、博覧会などの自然を展示する文化・観光施設やイベントはナショナリズムに基づく自然景観を形成してきました。近年は少数民族が「主体的」に参加するエコツーリズムが推奨されるようになってきました。日本においても里山の価値が発見され、住民が「主体的」に環境保全に取り組んだり、里山が芸術祭の会場や観光スポットになるなど注目されるようになっています。これらは可能性を秘めていると同時に批判的に考察する必要もありそうです。自然をめぐる観光が新たな局面を迎えているなか、エコロジカルな場所をいかに構築できるかを考えていきたいと思います。
"Nature" has socially created by human activities and thoughts and it has been produced, represented, exhibited and consumed. This course analyzes how nature-related tourist destinations have been created with reference to specific cases in Japan, UK and Africa. Nature played an important role in the colonization by the modern empire and the building of the modern nation states. Cultural and tourist facilities and events that showcase nature, such as botanical gardens, museums, national parks, and expositions, have shaped the natural landscape based on nationalism. In recent years, ecotourism in which indigenous peoples subjectively participate has been encouraged. In Japan, the value of Satoyama was discovered, and residents are subjectively engaged in conservation activities. Satoyama has also become popular as a venue of art festival and a tourist site. These show us a kind of potential, but at the same time need to be critically analyzed. The course explores how ecological places can be created in times of change.
1 | 環境人文学とマルチスピーシーズ人類学の射程 |
2 | 生態学的帝国主義と生物多様性の危機 |
3 | 植物園による世界征服: プラントハンターとアフリカ |
4 | 帝国林業と在来知: エコロジーの20世紀から21世紀の焼畑実践へ |
5 | 国立公園と自然保護: イギリス帝国の環境・観光史 |
6 | 住民参加型保全とエコツーリズム |
7 | 自然の遺産化とプロパガンダ |
8 | 博覧会と人種主義 |
9 | 「里山」の発見: 里山ブームと原風景 |
10 | 里山をめぐる言説の批評: ランドスケープ, 場所, ゾーン |
11 | 里山と芸術祭: 地域アート批評 |
12 | マルチスピーシーズな里山: マツタケとウルシを生み出す能動的な景観 |
13 | グリーンシティのパラドクス |
14 | まとめ: 場所の構築へ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
不明な専門用語は事典や教科書的書籍等で調べる。新聞やインターネット記事などから講義内容に関連する事項を調べて深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(10% x 5回)(50%) 最終テスト(Final Test)(40%) 授業への参加度(質問・コメントの提出)(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 奥野克巳ほか | モア・ザン・ヒューマン: マルチスピーシーズ人類学と環境人文学 | 以文社 | 2021 | 9784753103645 |
2 | 近藤祉秋ほか | 食う、食われる、食いあう マルチスピーシーズ民族誌の思考 | 青土社 | 2021 | 9784791774227 |
3 | 森正人 | 文化地理学講義 | 新曜社 | 2021 | 9784788517394 |
4 | 結城正美ほか | 里山という物語: 環境人文学の対話 | 勉誠出版 | 2017 | 9784585221807 |
5 | 草光俊雄・菅靖子 | ヨーロッパの歴史2 植物からみるヨーロッパの歴史 | 放送大学教育振興会 | 2015 | 9784595315473 |
6 | 前川啓治ほか | 21世紀の文化人類学 | 新曜社 | 2018 | 9784788515826 |