日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HB084
Theme・Subtitle 観光社会学のフロンティア
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number TRC2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

By understanding the basic modes of thought in sociology, students in this course acquire methods to analyze tourism behaviors and tourism phenomena from sociological perspectives.

【Course Contents】

With the keywords "modernity," "authenticity," "gaze," "media," "locality," "performance," "mobility," "participation, " etc., this course covers the basic concepts of Sociology of Tourism as well as the latest research trends.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス  観光社会学の問題系
2 観光と社会学と近代
3 大衆観光の誕生
4 観光のオーセンティシティ
5 ディズニーランド・本物・偽物
6 ディズニーランド化する社会
7 危険なまなざし
8 ローカリティへのまなざし
9 日本へのまなざし
10 日本を「発見」する旅
11 まなざしからパフォーマンスへ
12 観光のパフォーマティヴな揺らぎ
13 モバイルな世界
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業中に受講生の発言を求めることがある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

リアクションペーパーおよび課題の提出が授業毎にそれぞれ課される。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 課題(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 須藤廣他 よくわかる観光コミュニケーション論 ミネルヴァ書房 2022 9784623091874

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 安村克己他 よくわかる観光社会学 ミネルヴァ書房 2011 9784623060375
2 大橋昭一 観光学ガイドブック ナカニシヤ出版 2014 9784779508264

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

社会学や観光社会学の基礎的な概念や考え方を習得していること。
「観光社会学概論」を履修済であることが望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業資料はすべて授業支援システムで共有します。ノートPCやタブレッドで表示するか、事前に各自で印刷したうえで受講してください。教室での紙資料の配布はおこないません。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】