日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB105/HB105HB105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化政策とモビリティ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In the wake of the two wars that have erupted in the western part of Eurasia and the return of President Trump, our daily lives in the post-COVID-19 period are in a fundamental fluctuation, where conventional norms no longer apply.Under these circumstances, there is also growing momentum in the tourism sector to fundamentally rethink the existing system with regard to the value of the experience that "journey" creates. However, in order to deepen such discussions, it is necessary not only to pay attention to existing tourism administration and institutional design, but also to take an "external" perspective on the development path of the modern tourism sector itself. In this lecture, as one of such external perspectives, taking up "outlaws’ journey", which falls outside the framework of modern tourism, and delve into the relationship between freedom and mobility.
By doing so, we try to present the breadth and depth of the possible "freedom" for human beings by taking a complex view of the modern development of tourism, precisely because "free mobility" tends to be enclosed nowadays.
・In this lecture, we will concretely examine the "extreme journey" that falls outside the usual tourism model, taking it as a challenge to the "free human figure" that tries to leave the restraints of modern institutions and systems.
・The fundamental relationship between freedom and mobility is approached through individual cases of ’adventurers’ and ’illegal border crossers’, based on two aspects: the ’relentless challenge to nature’ and the ’practice for overcoming ideology’.
・In order to achieve the above objectives, the following lecture schedule will be used to examine the issues sequentially, and the overall discussion will be summarised at the end of lecture.
Sessions 1 to 3: Guidance and presentation of the analytical framework
Sessions 4 to 7: The "Nature" section examines the challenges of individuals who have found extreme freedom in confronting bare nature.
Session 8: Summary of the "Nature" section
Sessions 9 to 12: The "Thought" section focuses on people who pursue the "self" and resist absurdity in the face of ideological domination.
Session 13: Summary of the "Thought" section
Session 14: Summary of the whole course
1 | オリエンテーション~ポスト・コロナ時代の「自由」と文化行政 |
2 | 概念整理①~自然と文化 |
3 | 概念整理②~伝統と近代 |
4 | 自然篇~極限への挑戦 |
5 | 前近代の冒険者~苦行者とニルヴァーナ |
6 | 近代の冒険者~「チベット入り」を目指した人々 |
7 | 現代の冒険者~極地における「生」と「死」 |
8 | 自然篇のまとめ~「冒険者たち」にとってのゴール |
9 | 思想篇~イデオロギーの時代 |
10 | 狂う人~緒方正人と「いのちの海」 |
11 | パスポートの向こう側~佐々井秀嶺とインド |
12 | イリーガルな越境~辺境のスピリチュアル・ツーリズム |
13 | 思想篇のまとめ~束縛と依存 |
14 | 総括~「自由な人間性」と移動(モビリティ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・事前学習:事前にオンライン(Canvas LMS を使用予定)で配布されるレジュメ(穴埋め問題あり)および資料を読み込んで当日の講義に臨むこと。
・講義時間外:すべての講義資料、ならびに復習用の教材は< Canvas LMS >を通じて受講者に配信される。毎回の講義後は、これらの教材に目を通して講義内容の復習を進め、各回ごとの学修を深めること。
・なお、参考文献は講義スケジュールと対応している。受講者は<参考文献>の欄に示した【読書案内】に従って、No.1~No.7の書籍を事前に読み込んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
受講状況(リアクションペーパー)(40%) 小レポート(小テスト)(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 服部文祥 | サバイバル登山家 | みすず書房 | 2006 | 9784622072201 |
2 | 井田克征 | 世界を動かす聖者たち | 平凡社 | 2014 | 9784582857245 |
3 | 沢木耕太郎 | 天路の旅人 | 新潮社 | 2022 | 9784103275237 |
4 | ジョン・クラカワー | 荒野へ | 集英社文庫 | 2007 | 9784087605242 |
5 | 大野哲也 | 旅を生きる人びと:バックパッカーの人類学 | 世界思想社 | 2012 | 9784790715672 |
6 | 緒方正人 | チッソは私であった:水俣病の思想 | 河出書房新社 | 2020 | 9784309417844 |
7 | 白石あづさ | 世界が驚くニッポンのお坊さん:佐々井秀嶺、インドに笑う | 文藝春秋 | 2019 | 9784163910369 |
その他 (Others) | |||||
【読書案内】 ・各回の講義実施日までに目を通しておくことが必須となる上記文献については、受講者が事前にオンラインで通読できるよう手配する。 ・受講スケジュールと参考文献(No.)の関連は以下のとおりである。 第4 回講義=No.1 第5 回講義=No.2 第6 回講義=No.3 第7 回講義=No.4 第9 回講義=No.5 第10 回講義=No.6 第11 回講義=No.7 |
グローバル化の中で深まる国家/データ覇権主義と、その支配の網の目を逃れる道を独特なやり方で追及する人々のローカルな営みに関心を持つ学生の受講を期待します。
特になし
①講師WEB サイト: https://sites.google.com/view/amdostudiesjp
②20 代のほとんどの時間を,自転車による人力移動を中心とするアジアひとり旅と,そのための資金稼ぎに費やしてきました。その時の経験がこの講義の素になっています。
ユーラシア大陸の西側で勃発した2つの戦争、そしてトランプ大統領の返り咲きを受けて、ポスト・コロナ期の私たちの日常は、これまでの当たり前が通用しない、根本的な揺らぎの中に置かれている。こうした中で観光業においても、「旅」が生み出す経験の価値について根本的な見直しの機運が高まっている。だがそうした抜本的な見直しに当たっては、既存の観光行政や制度設計だけではなく、近代観光業の発展経路自体を捉え返す「外部」の目線も必要ではなかろうか。本講義では、そうした外的視座のひとつとして、近代ツーリズムの流れからは零れ落ちてしまう「アウトローの旅」を取り上げて、「自由であること」と移動(モビリティ)の関係を掘り下げる。
これにより、「自由な移動」が封じられがちな現在だからこそ、観光の現代的展開を複合的に見据え、人間にとって可能な「自由」の幅と奥行きを提示したい。
In the wake of the two wars that have erupted in the western part of Eurasia and the return of President Trump, our daily lives in the post-COVID-19 period are in a fundamental fluctuation, where conventional norms no longer apply.Under these circumstances, there is also growing momentum in the tourism sector to fundamentally rethink the existing system with regard to the value of the experience that "journey" creates. However, in order to deepen such discussions, it is necessary not only to pay attention to existing tourism administration and institutional design, but also to take an "external" perspective on the development path of the modern tourism sector itself. In this lecture, as one of such external perspectives, taking up "outlaws’ journey", which falls outside the framework of modern tourism, and delve into the relationship between freedom and mobility.
By doing so, we try to present the breadth and depth of the possible "freedom" for human beings by taking a complex view of the modern development of tourism, precisely because "free mobility" tends to be enclosed nowadays.
・本講義では、通常の観光モデルからは零れ落ちてしまう「極限的な旅」のあり方を、近代の制度やシステムによる拘束から離れようとする「自由な人間像」への挑戦として受け止め、具体的に検討する。
・題材として、「自然へのあくなき挑戦」と「イデオロギーを乗り越える実践」の2 つの局面を設定し、「冒険者」や「イリーガルな越境者」の個別事例から、「自由であること」と移動(モビリティ)の根源的な関係にアプローチする。
・上記の目標のため、以下の講義スケジュールで順次検討を進め、最後に全体の論点を総括する。
①第1回~3回:ガイダンスと分析枠組みの提示
②第4回~7回:「自然篇」として、むき出しの自然と向き合うことに極限の自由を見出してきた個人の挑戦を考える
③第8回:「自然篇」のまとめ
④第9回~12回:「思想篇」として、イデオロギー支配の中で「個」を追求し、不条理に抵抗する人々の姿を捉える
⑤第13回:「思想篇」のまとめ
⑥第14回:全体の総括
・In this lecture, we will concretely examine the "extreme journey" that falls outside the usual tourism model, taking it as a challenge to the "free human figure" that tries to leave the restraints of modern institutions and systems.
・The fundamental relationship between freedom and mobility is approached through individual cases of ’adventurers’ and ’illegal border crossers’, based on two aspects: the ’relentless challenge to nature’ and the ’practice for overcoming ideology’.
・In order to achieve the above objectives, the following lecture schedule will be used to examine the issues sequentially, and the overall discussion will be summarised at the end of lecture.
Sessions 1 to 3: Guidance and presentation of the analytical framework
Sessions 4 to 7: The "Nature" section examines the challenges of individuals who have found extreme freedom in confronting bare nature.
Session 8: Summary of the "Nature" section
Sessions 9 to 12: The "Thought" section focuses on people who pursue the "self" and resist absurdity in the face of ideological domination.
Session 13: Summary of the "Thought" section
Session 14: Summary of the whole course
1 | オリエンテーション~ポスト・コロナ時代の「自由」と文化行政 |
2 | 概念整理①~自然と文化 |
3 | 概念整理②~伝統と近代 |
4 | 自然篇~極限への挑戦 |
5 | 前近代の冒険者~苦行者とニルヴァーナ |
6 | 近代の冒険者~「チベット入り」を目指した人々 |
7 | 現代の冒険者~極地における「生」と「死」 |
8 | 自然篇のまとめ~「冒険者たち」にとってのゴール |
9 | 思想篇~イデオロギーの時代 |
10 | 狂う人~緒方正人と「いのちの海」 |
11 | パスポートの向こう側~佐々井秀嶺とインド |
12 | イリーガルな越境~辺境のスピリチュアル・ツーリズム |
13 | 思想篇のまとめ~束縛と依存 |
14 | 総括~「自由な人間性」と移動(モビリティ) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・事前学習:事前にオンライン(Canvas LMS を使用予定)で配布されるレジュメ(穴埋め問題あり)および資料を読み込んで当日の講義に臨むこと。
・講義時間外:すべての講義資料、ならびに復習用の教材は< Canvas LMS >を通じて受講者に配信される。毎回の講義後は、これらの教材に目を通して講義内容の復習を進め、各回ごとの学修を深めること。
・なお、参考文献は講義スケジュールと対応している。受講者は<参考文献>の欄に示した【読書案内】に従って、No.1~No.7の書籍を事前に読み込んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
受講状況(リアクションペーパー)(40%) 小レポート(小テスト)(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 服部文祥 | サバイバル登山家 | みすず書房 | 2006 | 9784622072201 |
2 | 井田克征 | 世界を動かす聖者たち | 平凡社 | 2014 | 9784582857245 |
3 | 沢木耕太郎 | 天路の旅人 | 新潮社 | 2022 | 9784103275237 |
4 | ジョン・クラカワー | 荒野へ | 集英社文庫 | 2007 | 9784087605242 |
5 | 大野哲也 | 旅を生きる人びと:バックパッカーの人類学 | 世界思想社 | 2012 | 9784790715672 |
6 | 緒方正人 | チッソは私であった:水俣病の思想 | 河出書房新社 | 2020 | 9784309417844 |
7 | 白石あづさ | 世界が驚くニッポンのお坊さん:佐々井秀嶺、インドに笑う | 文藝春秋 | 2019 | 9784163910369 |
その他 (Others) | |||||
【読書案内】 ・各回の講義実施日までに目を通しておくことが必須となる上記文献については、受講者が事前にオンラインで通読できるよう手配する。 ・受講スケジュールと参考文献(No.)の関連は以下のとおりである。 第4 回講義=No.1 第5 回講義=No.2 第6 回講義=No.3 第7 回講義=No.4 第9 回講義=No.5 第10 回講義=No.6 第11 回講義=No.7 |
グローバル化の中で深まる国家/データ覇権主義と、その支配の網の目を逃れる道を独特なやり方で追及する人々のローカルな営みに関心を持つ学生の受講を期待します。
特になし
①講師WEB サイト: https://sites.google.com/view/amdostudiesjp
②20 代のほとんどの時間を,自転車による人力移動を中心とするアジアひとり旅と,そのための資金稼ぎに費やしてきました。その時の経験がこの講義の素になっています。