日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HB107
Theme・Subtitle 観光経験を巡る哲学的考察
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRC2400
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to deepen the understanding of fundamental concepts that constitute tourism experience through the examination of texts of philosophy, ethics and literature all times and places. Students will acquire the ability to experience and reflect on their own journey and the basic ability to offer meaningful tourism experience to other people.

【Course Contents】

This course examines the fundamental concepts of tourism experience by referring to various texts of philosophy, ethics and literature. The course will be divided in three parts, namely, pre-tour stage, on-tour stage and post-tour stage. The fundamental concepts will be examined along these stages. Students will be required to submit three reports and to participate in discussion with other students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス 観光経験の研究状況
2 旅に向かう想像力と欲望の編成 1 全体の見取り図
3 旅に向かう想像力と欲望の編成 2哲学・倫理学との関わり
4 旅に向かう想像力と欲望の編成 3文学作品における事例
5 グループディスカッションと報告
6 旅における知覚・感情・理解 1全体の見取り図
7 旅における知覚・感情・理解 2哲学・倫理学との関わり
8 旅における知覚・感情・理解 3文学作品における事例
9 グループディスカッションと報告
10 旅のもたらす効果-主体の変容、語り、価値創造 1 全体の見取り図
11 旅のもたらす効果-主体の変容、語り、価値創造 2 哲学・倫理学との関わり
12 旅のもたらす効果-主体の変容、語り、価値創造 3 文学作品における事例
13 グループディスカッションと報告
14 全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業開始までに教員が配信するテキストを読んでおくこと。授業終了後、当該授業のコメントを提出すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席・授業への取り組み(毎回のコメント提出)(40%)
第2回~第4回内容に関するレポート(20%)
第6回~第8回内容に関するレポート(20%)
第10回~第12回内容に関するレポート(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中に指示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業中に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】