日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HB116
Theme・Subtitle [文化/Culture]から見るグローバル世界
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.2
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Credits 2
Course Number TRC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This lecture aims to deepen students' understanding of how "culture," which has been a key concept in anthropology, is linked to consumption (market) and politics in contemporary society, based on examples of pop culture, artistic culture, visual culture, and regional development under global social conditions. Based on this, students will learn the basic logic and conceptualization for creating new values.

【Course Contents】

"Culture" in this subject is not limited to works of art such as paintings and performing arts, but refers to all the lifestyles and ideas of people as defined in cultural anthropology.
The targeting of "culture" by the nation and real politics has the aspect of creating and evolving culture in one respect, but in another aspect it means that the governance and management of the autonomous life world will progress.
Why did modern nations and politics come under control of culture? What are the merits and demerits? A deeper understanding of "politics of culture" provides an essential perspective for considering the relationship between tourism and culture.
In this course, we will look at the process of creating global culture from the perspectives of diversification of cultural content, community initiatives, development of consumer society, and the rise of localism, in line with various ethnographic cases in Japan and around the world.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:文化論の源流
2 文化/カルチャーとはなにか① 教養主義からの脱却
3 文化/カルチャーとはなにか② フォームとしての文化
4 消費文化論① 疎外と搾取構造から
5 消費文化論② 文化生産論
6 消費文化論③ シミュラークルとリアリティ
7 文化とグローバリゼーション① 文化帝国主義批判から
8 文化とグローバリゼーション② 記号の遠心力と求心力
9 ローカリズムと排外主義① ヘイトスピーチはなぜ起こる?
10 ローカリズムと排外主義② 新たなコミュニティ創造に向けて
11 現代アートをめぐるポリティクス:グローバル市場にて
12 地域開発の可能性:「関係性の美学」でいいのか
13 複製技術とサウンド経験:withコロナ時代のライブエンターテインメント
14 まとめ:グローバル空間における価値創造とは

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時に必要に応じて指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 課題レポート(20%)
出席状況・授業への取り組み(20%)
備考 (Notes)
本科目ではグローバル文化という一見遠い世界のように思える現象が、身近な環境に拡がっていることを自らの目で理解するために、簡単な調査に基づくレポートを課す予定です。受講生の主体的な学習を求めます。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは指定しないが、授業内で適宜文献を提示もしくは配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジョン・トムリンソン グローバリゼーション―文化帝国主義を超えて 青土社
2 伊豫谷 登士翁 グローバリゼーションとは何か (平凡社新書) 平凡社
3 小澤正人(編) グローカリゼーションと文化移転 成城大学具ローカル研究センター
4 毛利嘉孝 ストリートの思想 NHKブックス

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

本講義では、授業内で発言が求められたり、グループディスカッションを行ったりすることがある。発言したり、他者との意見交換を積極的に行う意思のない学生は履修に関して再考を勧める。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】