日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HB127
Theme・Subtitle 文化遺産を通して読みとく現代社会
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.3
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Credits 2
Course Number TRC2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Upon successful completion of the course, students will be able to understand the reality of the protection and utilization of cultural heritage, which is becoming increasingly important as a tourism objective, and to acquire the basic sociological knowledge needed to analyze it.

【Course Contents】

In general, cultural heritage such as works of art, archaeological sites, and traditional townscapes are considered to be objects that should be "properly" preserved and disclosed. However, why do we feel that some things have value and should be preserved? In this lecture, we will consider the following two points from a sociological perspective.
1) How, why, where, and by whom is the social system of "cultural heritage" itself established, and what complex processes are involved?
2 What are the characteristics of modern society that demand the preservation of all things?
The first half of the lecture will introduce sociological theories according to the questions of each session. The second half of the lecture will focus on themes and cases closely related to the phenomenon of tourism, and analyze the current state of cultural heritage tourism.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:「遺産化」という視点
2 文化遺産保護制度の歴史と現在
3 なぜ文化遺産を保存するのか?①:真正性
4 なぜ文化遺産を保存するのか?②:博物館学的欲望
5 誰が文化遺産を作るのか?:国民国家とナショナリズム
6 文化遺産は誰のものか?:多様な価値のせめぎあい
7 文化遺産が商品になるとき:文化遺産のカジュアル化と観光とのかかわり
8 文化遺産と経済とのせめぎあい:保存から活用へ
9 文化を表象するのは誰か?:博物館とモノ
10 多様な文化遺産と観光①:歴史的環境と町並み保存
11 多様な文化遺産と観光②:ゲストスピーカー
12 多様な文化遺産と観光③:芸術/アート
13 多様な文化遺産と観光④:負の遺産
14 全体のまとめ:保存世界のゆくえ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業後には各回でリアクションペーパーの提出を想定している。
また、授業中に参考文献や新聞記事、ウェブサイト等を紹介するので、授業後に復習を兼ねて読んでおくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 受講態度、提出物(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 木村至聖・森久聡編 『社会学で読み解く文化遺産―新しい研究の視点とフィールド』 新曜社 2020 9784788516878

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】