日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Tourism
Course Code HB137
Theme・Subtitle 文化をめぐる観光地理学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
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Credits 2
Course Number TRC2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims for students to understand the basic concepts of cultural geography, such as cultural regions, cultural landscapes, cultural ecology, and cultural diffusion. The course first covers research areas of cultural geography and, second, the basic concepts of cultural geography based on specific case studies and research results.

【Course Contents】

The first half of this course touches on cultural areas (homogeneous areas, functional areas, areas and spaces in the mind), cultural propagation (background of propagation concept, cultural sphere and area, spatial diffusion), cultural ecology (environmental determinism, environment possibility theory, environment cognition theory, landscape in the heart), cultural integration (culture as an integrated body and its explanation), cultural landscape (what a cultural landscape is, its decipherment, formation, and transformation, landscape in the mind), and so on, by focusing on students learning the perspectives and viewpoints of cultural geography, through the literature introduced and simple practical training. In the semester's second half, lectures use texts on various aspects of contemporary cultural and tourist geography based on the research results of the instructors themselves.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 文化・観光地理学の基本概念(1):地理学の見方・考え方
2 文化・観光地理学の基本概念(2):文化景観と自然景観
3 文化・観光地理学の基本概念(3):文化生態と環境論
4 景観と環境から読み解く地域社会(1):五箇山・白川郷の集落景観と地域生態①
5 景観と環境から読み解く地域社会(2):五箇山・白川郷の集落景観と地域生態②
6 文化景観を読み解く(1):景観修景と場所のポリティクス①
7 文化景観を読み解く(2):景観修景と場所のポリティクス②
8 文化景観を読み解く(3):景観修景と場所のポリティクス③
9 ケーススタディ:観光戦略としての宗教(1):聖地の観光資源化をめぐるポリティクス
10 ケーススタディ:観光戦略としての宗教(2):ホストの側の観光戦略
11 ケーススタディ:観光戦略としての宗教(3):世界遺産への動き
12 ケーススタディ:観光戦略としての宗教(4):創造される聖地&教会を訪れる人々
13 ケーススタディ:観光戦略としての宗教(5):場所の商品化の課題
14 まとめ:文化地理学の見方・考え方

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

教員が指示した課題について積極的に取り組むこと。配布資料や課題内容,オンデマンド教材の視聴に関する情報等については,「Canvas LMS」を用いて連絡するので,各自で確認すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業時の小課題(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
講義時に指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 高橋伸夫ほか 文化地理学入門 東洋書林 1996 4887210868
2 中川正ほか 文化地理学ガイダンス ナカニシヤ出版 2006 4779501016
3 竹中克行ほか 人文地理学 ミネルヴァ書房 2009 978462305539
4 山崎孝史 政治・空間・場所 ナカニシヤ出版 2010 9784779505102
5 山中弘編 宗教とツーリズム 世界思想社 2012 9784790715658
6 松井圭介 観光戦略としての宗教 筑波大学出版会 2017 9784904074268
その他 (Others)
講義時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

担当教員HP:http://www.geoenv.tsukuba.ac.jp/~human/geostaff.html

【注意事項 / Notice】