日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HB200
Theme・Subtitle メディア論・メディア文化研究から観光を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number TRC2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2020年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The goal of this course is to understand perspectives from media studies and tourism sociology and, by exploring the questions, concepts, and case studies that have emerged at the intersection of media and tourism to reexamine tourism experiences and contemporary society as mediated by image and technologies and to cultivate the ability to discover one’s own questions.

【Course Contents】

In today’s society, we live, move, and travel under the constant “mediation” of countless images and digital technologies. Activities such as taking photographs with a smartphone and using navigation apps have become so commonplace that the media technology which makes this possible is so invisible—like the air we breathe—that we hardly notice its presence. Drawing on the fundamental definition of media as “that which connects two entities” or “that which exists in between,” this course examines how media mediates our reality and intertwines with tourism, through various concepts, case studies, advertisements, and artworks. We will also critically analyze how the technological conditions of media and its representations of reality influence us and the world.

This course is organized around three main topics and three key technologies. The topics are: (1) the emergence of 19th-century media and the rise of tourism-related visuality, (2) issues of images, discourse, and power in tourism, and (3) the materiality and sensory dimensions of tourism in the digital age. The three key technologies on which the course will focus are railways, maps, and photography. Within this framework, the order and specific details of the syllabus may be subject to change.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション:観光 X メディア、3つの論点
2 モダニティと視覚性① 「メディア論」の基礎 + 地図という技術
3 モダニティと視覚性② 鉄道、ツーリズム、国民国家
4 モダニティと視覚性③ 写真というテクノロジー(上)
5 モダニティと視覚性④ 写真というテクノロジー(下)
6 マスツーリズムの時代に「メディア」を問題視する:The Image, The Tourist, and The Tourists Gaze
7 現実を「作る」イメージと言説――記号論、構造主義、ポスト構造主義と観光研究
8 日本における「表象」と「観光」:文学散歩、ディスカバー・ジャパンからコンテンツ・ツーリズムまで
9 日本における「表象」と「観光」:韓流とKPOPと韓国への観光まなざし
10 映画感想(作品未定)
11 データ時代の観光における物質性を考える①:ANT、モビリティターン、ルート観光論
12 データ時代の観光における物質性を考える②:デジタルマップと動詞としての地図
13 データ時代の観光における物質性を考える③:写真・動画保存と永遠主義
14 その他の論点、まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業中に参考文献や動画、ウェブサイトなどを紹介するので、授業後に復習を兼ねて読んだり見ておくこと。論文など参考文献がある場合、そのファイルをCanvas LMSを通じて共有する。数回、文献に対する感想文を提出してもらうことがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 リアクションペーパー・感想文など小課題の内容と分量(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中適宜指定する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 須藤廣他 よくわかる観光コミュニケーション論 ミネルヴァ書房 2022 9784623091874
2 安村克己他 よくわかる観光社会学 ミネルヴァ書房 2014 9784623060375
3 Rebecca Solnit River of Shadows: Eadweard Muybridge and the Technological Wild West Viking 2004 9780142004104
4 吉見俊哉 メディア文化論:メディアを学ぶ人のための15話 有斐閣 2012 9784641124875
5 W.シヴェルブシュ 鉄道旅行の歴史 法政大学出版局 2011 9784588276477
6 堀野正人他 都市と文化のメディア論 : 情報化するコンテンツ/ツーリズム/トランスナショナルコミュニケーション ナカニシヤ出版 2024 9784779517945
7 J. アーリ 観光のまなざし 法政大学出版局 2014 9784588010149

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】