日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB302/HB302HB302 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
スポーツ文化の歴史と世界を旅する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2020年度以降入学者対象 |
A) To acquire the basic knowledge necessary to view sport as a cultural tourism resource.
B) To acquire the internationality to understand multiculturalism, a perspective to capture cultural change and critical thinking to question the value and meaning of culture while using sport as a theme.
(C) Through group work and other activities, students will develop their listening, thinking, and communication skills to engage in constructive and inquisitive discussions.
Students will think and discuss individually and in groups based on the following lecture content.
(i) Grasp the global development process of sport at large.
(ii) Understand the diversity of sport in different countries and regions.
(iii) Understand sport in Japan as a culture and consider its historical changes, characteristics and problems.
(iv) Understand the appeal and power of sport.
Lectures, group work, presentations and discussions will be conducted in line with the above content.
1 | オリエンテーション&スポーツの母国を探る |
2 | 世界のスポーツを見渡す |
3 | アメリカのスポーツを知る、考える |
4 | オーストラリアのスポーツを知る、考える |
5 | アジアのスポーツを知る、考える |
6 | スポーツという異文化と日本の出会い |
7 | 日本の教科書の中のスポーツ |
8 | スポーツマンガの変化を追う(1) |
9 | スポーツマンガの変化を追う(2) |
10 | 海外からみた日本のスポーツ |
11 | 変化する日本のスポーツ(1) |
12 | 変化する日本のスポーツ(2) |
13 | スポーツの感動の根源を探る |
14 | スポーツ文化の価値と可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義と授業中の議論の内容を自分なりに消化吸収すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 44 | |
平常点 (In-class Points) | 56 |
小レポート(計14回)(56%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 坂上康博・中房敏朗・石井昌幸・高嶋航編 | スポーツの世界史 | 一色出版 | 2018 | 9784909383044 |
2 | 坂上康博 | にっぽん野球の系譜学(電子版) | 青弓社 | 2017 | |
3 | 三輪定宣・川口智久編 | 先生、殴らないでー学校・スポーツの体罰・暴力を考える | かもがわ出版 | 2013 | |
4 | 坂上康博編 | 12の問いから始めるオリンピック・パラリンピック研究 | かもがわ出版 | 2019 | 9784780309973 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業中に紹介する。 |
・一方的な講義ではなく、グループワークや個人の意見発表、ディベートなどを行なう。
・動画などの映像資料も使用する。
A)スポーツを文化的な観光資源としてとらえるために必要な基礎的な知識を身につけること。
B)スポーツをテーマとしながら、多文化を理解する国際性、文化の変動をとらえるための視点、文化の価値や意味を問うクリティカルシンキングを身につけること。
C)グループワーク等を通して、建設的および探究的な議論をするための受信力、思考力、発信力等を鍛える。
A) To acquire the basic knowledge necessary to view sport as a cultural tourism resource.
B) To acquire the internationality to understand multiculturalism, a perspective to capture cultural change and critical thinking to question the value and meaning of culture while using sport as a theme.
(C) Through group work and other activities, students will develop their listening, thinking, and communication skills to engage in constructive and inquisitive discussions.
以下のような講義内容にもとづいて、個人およびグループで考え、議論する。
①スポーツのグローバルな発展過程を大きくつかむ。
②国や地域によるスポーツの多様性について理解する。
③日本におけるスポーツを文化として把握し、その歴史的な変化や特徴、問題などについて理解する。
④スポーツのもつ魅力やパワーについて理解する。
Students will think and discuss individually and in groups based on the following lecture content.
(i) Grasp the global development process of sport at large.
(ii) Understand the diversity of sport in different countries and regions.
(iii) Understand sport in Japan as a culture and consider its historical changes, characteristics and problems.
(iv) Understand the appeal and power of sport.
Lectures, group work, presentations and discussions will be conducted in line with the above content.
1 | オリエンテーション&スポーツの母国を探る |
2 | 世界のスポーツを見渡す |
3 | アメリカのスポーツを知る、考える |
4 | オーストラリアのスポーツを知る、考える |
5 | アジアのスポーツを知る、考える |
6 | スポーツという異文化と日本の出会い |
7 | 日本の教科書の中のスポーツ |
8 | スポーツマンガの変化を追う(1) |
9 | スポーツマンガの変化を追う(2) |
10 | 海外からみた日本のスポーツ |
11 | 変化する日本のスポーツ(1) |
12 | 変化する日本のスポーツ(2) |
13 | スポーツの感動の根源を探る |
14 | スポーツ文化の価値と可能性 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義と授業中の議論の内容を自分なりに消化吸収すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 44 | |
平常点 (In-class Points) | 56 |
小レポート(計14回)(56%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 坂上康博・中房敏朗・石井昌幸・高嶋航編 | スポーツの世界史 | 一色出版 | 2018 | 9784909383044 |
2 | 坂上康博 | にっぽん野球の系譜学(電子版) | 青弓社 | 2017 | |
3 | 三輪定宣・川口智久編 | 先生、殴らないでー学校・スポーツの体罰・暴力を考える | かもがわ出版 | 2013 | |
4 | 坂上康博編 | 12の問いから始めるオリンピック・パラリンピック研究 | かもがわ出版 | 2019 | 9784780309973 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業中に紹介する。 |
・一方的な講義ではなく、グループワークや個人の意見発表、ディベートなどを行なう。
・動画などの映像資料も使用する。