日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB313/HB313HB313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
パリをめぐる地理学のStudy Tour |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims for students to acquire ways of thinking and perspectives on Regional Geography, so they comprehensively understand places and areas, along with the ability to use and apply them to tourism.
This course investigates and considers from perspectives of Regional Geography by using major maps and images and by targeting urban spaces in France, Europe, and especially in Paris. To understand Paris according to its various aspects, students hear lectures on the need for a spatial perspective based on geographical knowledge.
1 | フランスを理解するための空間モデル1 |
2 | フランスを理解するための空間モデル2 |
3 | リセエンヌのパリ案内 |
4 | パリを理解するための補助線 |
5 | パリの立地と南北軸 ―セーヌ渡河点とラ・シャペル隘路― |
6 | パリの形成と同心円1 ―都市壁とフォーブール― |
7 | パリの形成と同心円2 ―徴税請負人の壁と小郊外― |
8 | パリ歴史軸のパースペクティブ |
9 | 変貌するパリ1 ―パリ大改造― |
10 | 変貌するパリ2 ―グランプロジェ― |
11 | 移民・外国人のパリ1 ―グットドール― |
12 | 移民・外国人のパリ2 ―ショワジーの三角形― |
13 | パリの生活空間・観光空間1 |
14 | パリの生活空間・観光空間2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
地誌学の授業にとって,地図と地図帳は「辞書」である。というのも,授業で取り上げる地域や場所の地理的位置を理解しなければ,授業の内容をもとに自らの考察を深めることは難しいためである。そこで,履修者は教室で配付される地図とは別に,自身の地理的知識に応じた地図帳などを手元に用意して,教室の内外で辞書のように繰り返し参照すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 88 | |
平常点 (In-class Points) | 12 |
授業内の課題・提出物(12%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に書籍・文献リストを配付し,紹介する。 |
場所や地域を総合的に捉える地誌学の見方・考え方を習得し,観光研究に活用・応用できる能力を身につける。
This course aims for students to acquire ways of thinking and perspectives on Regional Geography, so they comprehensively understand places and areas, along with the ability to use and apply them to tourism.
ヨーロッパの中のフランス,とくにパリの都市空間を対象として,主要な地図と画像をもとに地誌学的な検討と考察を進める。多様な側面からパリを理解するためには,地理的知識を背景とする空間的な視点が欠かせないことについて講義する。理解を深めるために,リヨン,マルセイユほか,フランスの諸都市についても触れる。
This course investigates and considers from perspectives of Regional Geography by using major maps and images and by targeting urban spaces in France, Europe, and especially in Paris. To understand Paris according to its various aspects, students hear lectures on the need for a spatial perspective based on geographical knowledge.
1 | フランスを理解するための空間モデル1 |
2 | フランスを理解するための空間モデル2 |
3 | リセエンヌのパリ案内 |
4 | パリを理解するための補助線 |
5 | パリの立地と南北軸 ―セーヌ渡河点とラ・シャペル隘路― |
6 | パリの形成と同心円1 ―都市壁とフォーブール― |
7 | パリの形成と同心円2 ―徴税請負人の壁と小郊外― |
8 | パリ歴史軸のパースペクティブ |
9 | 変貌するパリ1 ―パリ大改造― |
10 | 変貌するパリ2 ―グランプロジェ― |
11 | 移民・外国人のパリ1 ―グットドール― |
12 | 移民・外国人のパリ2 ―ショワジーの三角形― |
13 | パリの生活空間・観光空間1 |
14 | パリの生活空間・観光空間2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
地誌学の授業にとって,地図と地図帳は「辞書」である。というのも,授業で取り上げる地域や場所の地理的位置を理解しなければ,授業の内容をもとに自らの考察を深めることは難しいためである。そこで,履修者は教室で配付される地図とは別に,自身の地理的知識に応じた地図帳などを手元に用意して,教室の内外で辞書のように繰り返し参照すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 88 | |
平常点 (In-class Points) | 12 |
授業内の課題・提出物(12%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に書籍・文献リストを配付し,紹介する。 |