日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB315/HB315HB315 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
朝鮮半島の地域性と観光資源を学ぶ。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course systematically explores East Asia’s close connections among the natural environment, traditional life, and modern society, for students to learn about the formation of modern society, culture, and so on.
This course introduces the various relationships between East Asia's natural environment and human life, culture, and tourism. In particular, focusing on the Korean peninsula (South Korea), the course examines how the natural environment, human lifestyles, industrial structures, and tourist sites are formed. The course also examines the relationship between Japan and Korea. The course extensively uses maps of the Korean Peninsula, video materials, and photographs of South Korea.
1 | ガイダンス、韓国に関する全体概要 |
2 | 異文化の理解について(韓国文化を事例として)① |
3 | 異文化の理解について(韓国文化を事例として)② |
4 | 朝鮮半島の自然環境と暮らし |
5 | 韓国と北朝鮮、朝鮮戦争について |
6 | 韓国の産業構造と地域性 |
7 | 韓国政治と地域性 |
8 | 韓国の行政区域と世界遺産について |
9 | 「韓流」について①(音楽、アニメ) |
10 | 「韓流」について②(ドラマ、映画) |
11 | 日本と韓国の文化の差異・共通点について(日・韓の結婚式について) |
12 | 韓国の観光地①について(ソウル) |
13 | 韓国の観光地②について(釜山、鉄道による旅) |
14 | 韓国の観光地③について(韓国のリゾート地)、韓国における観光資源の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ニュースと新聞,インターネットを利用して東アジア情勢に関心を持つようにしてください。授業で学んだ内容がどれほど活用できるか自分で確認してみてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 期末レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時間内に紹介する。 |
パワーポイントを使用した講義形式で、地図、映像資料、現物資料なども適宜活用する。
自然環境と伝統的生活,現代文化などあらゆる点で密接なつながりを有する東アジアについて,その成り立ちと現代社会に関する知識を体系的に身につける。
This course systematically explores East Asia’s close connections among the natural environment, traditional life, and modern society, for students to learn about the formation of modern society, culture, and so on.
東アジアにおける自然環境と人間生活・文化・観光のさまざまな関係を紹介する。特に朝鮮半島(韓国)に焦点をあて,自然環境と人間生活,産業構造,観光地がどのように成立しているかを学ぶ。そして韓国と日本とのつながりについても考察する。授業では,朝鮮半島の地図および韓国の写真,映像資料を多用しながら進めていく。
This course introduces the various relationships between East Asia's natural environment and human life, culture, and tourism. In particular, focusing on the Korean peninsula (South Korea), the course examines how the natural environment, human lifestyles, industrial structures, and tourist sites are formed. The course also examines the relationship between Japan and Korea. The course extensively uses maps of the Korean Peninsula, video materials, and photographs of South Korea.
1 | ガイダンス、韓国に関する全体概要 |
2 | 異文化の理解について(韓国文化を事例として)① |
3 | 異文化の理解について(韓国文化を事例として)② |
4 | 朝鮮半島の自然環境と暮らし |
5 | 韓国と北朝鮮、朝鮮戦争について |
6 | 韓国の産業構造と地域性 |
7 | 韓国政治と地域性 |
8 | 韓国の行政区域と世界遺産について |
9 | 「韓流」について①(音楽、アニメ) |
10 | 「韓流」について②(ドラマ、映画) |
11 | 日本と韓国の文化の差異・共通点について(日・韓の結婚式について) |
12 | 韓国の観光地①について(ソウル) |
13 | 韓国の観光地②について(釜山、鉄道による旅) |
14 | 韓国の観光地③について(韓国のリゾート地)、韓国における観光資源の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ニュースと新聞,インターネットを利用して東アジア情勢に関心を持つようにしてください。授業で学んだ内容がどれほど活用できるか自分で確認してみてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内テスト(複数回)(60%) 期末レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時間内に紹介する。 |
パワーポイントを使用した講義形式で、地図、映像資料、現物資料なども適宜活用する。