日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB357/HB357HB357 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
At the end of this course, students should be able to explain basic consepts related to the idea of community and obtain multiple perspectives about the diverse communities and their dynamics.
Community has been used to mean a local society where place and culture are linked. However, as societies and cultures change with the advance of globalization, various communities have emerged. From the perspective of cultural anthropology, this course considers examples from around the world to examine the states, characteristics and socio-cultural backgrounds of diverse communities. The instructor's own research experience in Thailand is also introduced. Topics such as "religion,""ethnicity,""livelihood,""migration,""disaster,""tourism," etc. are discussed in particular.
1 | イントロダクション |
2 | 文化人類学とコミュニティ |
3 | 婚姻と家族 |
4 | ネットワーク |
5 | コミュニティと宗教① |
6 | コミュニティと宗教② |
7 | コミュニティと生業 |
8 | まとめと中間テスト |
9 | 民族とコミュニティ① |
10 | 民族とコミュニティ② |
11 | 人の移動とコミュニティ① |
12 | 人の移動とコミュニティ② |
13 | 災害とコミュニティ |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(予習)
書籍や新聞、インターネット等を通して、次回の授業テーマに関する情報を集めること。
(復習)
授業では、しばしば過去の授業の内容に触れるので、配布資料やノートを読み返すなど復習をして授業内容に対する理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(30%) 中間テスト(20%) 講義内課題(10回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が1/3を超えた場合は単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント(毎回の授業で配布) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜、紹介する。 |
授業では適宜、映像資料を用いる。
コミュニティ概念をめぐる基本的な理論枠組みを理解し、多様なコミュニティのあり様とその動態を多面的な角度から把握できるようになることを目指す。
At the end of this course, students should be able to explain basic consepts related to the idea of community and obtain multiple perspectives about the diverse communities and their dynamics.
コミュニティは、これまで場所と文化が結びついた地域社会という意味で用いられてきた。しかし、グローバル化の進行にともない社会や文化が変化するなかで、さまざまなコミュニティが出現している。本講義では、世界各地の事例を取り上げながら、文化人類学の視点から、多様なコミュニティの様態と特徴、社会文化的背景について検討する。講師のタイでの調査経験も紹介しながら、主に「宗教」「民族」「生業」「移動」「災害」「観光」等のトピックを取り上げる。
Community has been used to mean a local society where place and culture are linked. However, as societies and cultures change with the advance of globalization, various communities have emerged. From the perspective of cultural anthropology, this course considers examples from around the world to examine the states, characteristics and socio-cultural backgrounds of diverse communities. The instructor's own research experience in Thailand is also introduced. Topics such as "religion,""ethnicity,""livelihood,""migration,""disaster,""tourism," etc. are discussed in particular.
1 | イントロダクション |
2 | 文化人類学とコミュニティ |
3 | 婚姻と家族 |
4 | ネットワーク |
5 | コミュニティと宗教① |
6 | コミュニティと宗教② |
7 | コミュニティと生業 |
8 | まとめと中間テスト |
9 | 民族とコミュニティ① |
10 | 民族とコミュニティ② |
11 | 人の移動とコミュニティ① |
12 | 人の移動とコミュニティ② |
13 | 災害とコミュニティ |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(予習)
書籍や新聞、インターネット等を通して、次回の授業テーマに関する情報を集めること。
(復習)
授業では、しばしば過去の授業の内容に触れるので、配布資料やノートを読み返すなど復習をして授業内容に対する理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(30%) 中間テスト(20%) 講義内課題(10回)(50%) |
備考 (Notes) | ||
欠席が1/3を超えた場合は単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント(毎回の授業で配布) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜、紹介する。 |
授業では適宜、映像資料を用いる。