日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Tourism
Course Code HB415
Theme・Subtitle 他者と接合するための技法
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number TRM2000
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In this course, we will study the methodology and philosophy of cultural (social) anthropology and ethnography, the fields that place the greatest emphasis on fieldwork, and aim to acquire techniques that can be applied to research practice and thesis writing. The course also emphasizes the opportunity for self-transformation through field experience, and the creative aspect of joining with others is read and understood as field philosophy.

【Course Contents】

In the lecture, after learning about the philosophy and history of fieldwork (FW), the three methods of behavioral observation, interviews, and community surveys are discussed. In the latter half of the course, we will learn practical techniques such as planning research and recording techniques (interview methods, field notes, photography techniques).
While this course is a lecture course, it also has a practical goal of acquiring techniques while learning the logic of the next generation's way of life mainly through field studies, so it requires a reasonable amount of effort and time. Students will be asked to complete assignments (some students may be asked to give presentations in class depending on the number of students). The assignments are designed to apply the techniques learned in the lectures and to conduct research on familiar people and environments.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 理念と歴史(1)他者を知る
2 理念と歴史(2)日常への視点
3 理念と歴史(3)自己変容への視点
4 フィールド実践例(1)人類学者のフィールド経験①
5 フィールド実践例(2)人類学者のフィールド経験②
6 様々な方法(1)行動観察と記録
7 様々な方法(2)インタビュー・生活史
8 様々な方法(3)地域調査とは
9 調査を計画する(1)調査テーマの発見
10 調査を計画する(2)調査計画の立て方
11 調査の実用(1)データの取り方(インタビュー技術編)
12 調査の実用(2)データの取り方(フィールドノート編)
13 調査の実用(3)データの取り方(フィールド写真術編)
14 データ整理の方法

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

上述の通り課題を課すので、授業で学んだ技法を試してみるという経験的学習が必要となる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 授業への主体的な取り組み(含出席率)(10%)
コメントペーパー(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 箕曲在弘(他編) 人類学者たちのフィールド教育:自己変容に向けた学びのデザイン ナカニシヤ出版 2021
その他 (Others)
上記テキストは、フィールドでの学びを理解するための基礎的テキストとして利用する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 秋山裕之・小西公大(編) フィールド写真術 古今書院 2016

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

『メイキング文化人類学』(太田好信・浜本満編,世界思想社,2005年)は,B.マリノフスキーら近代人類学の創始者のFWについて書かれており,本科目前半の講義で扱う事象を多々含んでいる。
『フィールドワーカーズ・ハンドブック』(日本文化人類学会監修,世界思想社,2011年)はFWの実用的な方法論である。特に日帰りのFW,1週間のFWなど,ゼミなどで実践可能な説明がなされている。

【注意事項 / Notice】