日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB415/HB415HB415 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
他者と接合するための技法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, we will study the methodology and philosophy of cultural (social) anthropology and ethnography, the fields that place the greatest emphasis on fieldwork, and aim to acquire techniques that can be applied to research practice and thesis writing. The course also emphasizes the opportunity for self-transformation through field experience, and the creative aspect of joining with others is read and understood as field philosophy.
In the lecture, after learning about the philosophy and history of fieldwork (FW), the three methods of behavioral observation, interviews, and community surveys are discussed. In the latter half of the course, we will learn practical techniques such as planning research and recording techniques (interview methods, field notes, photography techniques).
While this course is a lecture course, it also has a practical goal of acquiring techniques while learning the logic of the next generation's way of life mainly through field studies, so it requires a reasonable amount of effort and time. Students will be asked to complete assignments (some students may be asked to give presentations in class depending on the number of students). The assignments are designed to apply the techniques learned in the lectures and to conduct research on familiar people and environments.
1 | 理念と歴史(1)他者を知る |
2 | 理念と歴史(2)日常への視点 |
3 | 理念と歴史(3)自己変容への視点 |
4 | フィールド実践例(1)人類学者のフィールド経験① |
5 | フィールド実践例(2)人類学者のフィールド経験② |
6 | 様々な方法(1)行動観察と記録 |
7 | 様々な方法(2)インタビュー・生活史 |
8 | 様々な方法(3)地域調査とは |
9 | 調査を計画する(1)調査テーマの発見 |
10 | 調査を計画する(2)調査計画の立て方 |
11 | 調査の実用(1)データの取り方(インタビュー技術編) |
12 | 調査の実用(2)データの取り方(フィールドノート編) |
13 | 調査の実用(3)データの取り方(フィールド写真術編) |
14 | データ整理の方法 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
上述の通り課題を課すので、授業で学んだ技法を試してみるという経験的学習が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への主体的な取り組み(含出席率)(10%) コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 箕曲在弘(他編) | 人類学者たちのフィールド教育:自己変容に向けた学びのデザイン | ナカニシヤ出版 | 2021 | |
その他 (Others) | |||||
上記テキストは、フィールドでの学びを理解するための基礎的テキストとして利用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 秋山裕之・小西公大(編) | フィールド写真術 | 古今書院 | 2016 |
『メイキング文化人類学』(太田好信・浜本満編,世界思想社,2005年)は,B.マリノフスキーら近代人類学の創始者のFWについて書かれており,本科目前半の講義で扱う事象を多々含んでいる。
『フィールドワーカーズ・ハンドブック』(日本文化人類学会監修,世界思想社,2011年)はFWの実用的な方法論である。特に日帰りのFW,1週間のFWなど,ゼミなどで実践可能な説明がなされている。
本科目ではフィールドワークに最も重きを置いた分野である文化(社会)人類学の方法論・理念を学ぶことで,調査実習や卒論執筆にも応用可能な技法の習得を目指す。また、フィールド経験を通じた自己変容の契機を重視し,他者と接合することで生みだされる創造的側面をフィールド哲学として読み解いていく。
In this course, we will study the methodology and philosophy of cultural (social) anthropology and ethnography, the fields that place the greatest emphasis on fieldwork, and aim to acquire techniques that can be applied to research practice and thesis writing. The course also emphasizes the opportunity for self-transformation through field experience, and the creative aspect of joining with others is read and understood as field philosophy.
講義はフィールドワーク(FW)の理念・歴史を学んだのち,行動観察・インタビュー・地域調査という三つの手法を講義する。通常FWというとインタビュー調査がメインと思われがちだが,生態学や動物行動学の影響を受けてヒトの社会性を考察してきた人類学では,相互行為や行動を「観る」「記録する」技法を駆使してきた分野でもあり,これは観光行動などの観光研究にも応用し得るものである。講義では民族誌的作品を読みながらこれらの技法を具体的に理解していくとともに,調査計画の立案や記録の技術(インタビュー方法、フィールドノート、写真撮影技術)など実用的な技法も学んでいく。
本科目は講義科目ではあり,フィールドでの学びを中心に次世代の生き方に関する論理を学びつつも、技法を身に着けるという実践的な目標をも持っているため,相応の努力と時間を要する。受講生には課題を求める(人数に応じて授業内での発表を求める場合もある)。課題は講義で学んだ技法を応用し,身近な人や環境を対象に調査を試行することも視野に入れている。
In the lecture, after learning about the philosophy and history of fieldwork (FW), the three methods of behavioral observation, interviews, and community surveys are discussed. In the latter half of the course, we will learn practical techniques such as planning research and recording techniques (interview methods, field notes, photography techniques).
While this course is a lecture course, it also has a practical goal of acquiring techniques while learning the logic of the next generation's way of life mainly through field studies, so it requires a reasonable amount of effort and time. Students will be asked to complete assignments (some students may be asked to give presentations in class depending on the number of students). The assignments are designed to apply the techniques learned in the lectures and to conduct research on familiar people and environments.
1 | 理念と歴史(1)他者を知る |
2 | 理念と歴史(2)日常への視点 |
3 | 理念と歴史(3)自己変容への視点 |
4 | フィールド実践例(1)人類学者のフィールド経験① |
5 | フィールド実践例(2)人類学者のフィールド経験② |
6 | 様々な方法(1)行動観察と記録 |
7 | 様々な方法(2)インタビュー・生活史 |
8 | 様々な方法(3)地域調査とは |
9 | 調査を計画する(1)調査テーマの発見 |
10 | 調査を計画する(2)調査計画の立て方 |
11 | 調査の実用(1)データの取り方(インタビュー技術編) |
12 | 調査の実用(2)データの取り方(フィールドノート編) |
13 | 調査の実用(3)データの取り方(フィールド写真術編) |
14 | データ整理の方法 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
上述の通り課題を課すので、授業で学んだ技法を試してみるという経験的学習が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業への主体的な取り組み(含出席率)(10%) コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 箕曲在弘(他編) | 人類学者たちのフィールド教育:自己変容に向けた学びのデザイン | ナカニシヤ出版 | 2021 | |
その他 (Others) | |||||
上記テキストは、フィールドでの学びを理解するための基礎的テキストとして利用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 秋山裕之・小西公大(編) | フィールド写真術 | 古今書院 | 2016 |
『メイキング文化人類学』(太田好信・浜本満編,世界思想社,2005年)は,B.マリノフスキーら近代人類学の創始者のFWについて書かれており,本科目前半の講義で扱う事象を多々含んでいる。
『フィールドワーカーズ・ハンドブック』(日本文化人類学会監修,世界思想社,2011年)はFWの実用的な方法論である。特に日帰りのFW,1週間のFWなど,ゼミなどで実践可能な説明がなされている。