日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
We will study the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area, while acquiring field survey skills.
Students will independently conduct research on topics chosen themselves, as well as planning and producing reports, while empirically studying the overall process of field research. We will consider the location and regional make-up, along with regional transformation, tourism area and activities, visitor profiles and area, with specific social phenomena as the object of research.
1 | 調査研究テーマの設定 |
2 | 調査の企画 |
3 | 仮説の立案 |
4 | 文献講読1 |
5 | 文献講読2 |
6 | 調査項目の設定 |
7 | 調査票の作成1 |
8 | 調査票の作成2 |
9 | サンプリングと調査票の修正 |
10 | 図表・地図作成スキルの修得 |
11 | 図表・地図作成スキルの修得 |
12 | フィールドワークの実施1 |
13 | フィールドワークの実施2 |
14 | フィールドワークの実施3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記の参考文献『地域調査ことはじめ』(ナカニシヤ出版)を読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題の達成度(50%) ゼミへの貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梶田真ほか | 地域調査ことはじめ | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501326 |
地域の自然・文化の多様性や地域差,地域の個性を具体的に調査することによって,地域調査のスキルを修得する。
We will study the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area, while acquiring field survey skills.
研究テーマの設定から調査の企画,報告書の作成に至るまで,学生が自主的・主体的に行いながら,地域調査の全過程を体験的に学習する。具体的な社会現象を研究対象として,立地や地域形成,地域変容,観光圏と観光行動,客層と集客圏などを考えていく。
Students will independently conduct research on topics chosen themselves, as well as planning and producing reports, while empirically studying the overall process of field research. We will consider the location and regional make-up, along with regional transformation, tourism area and activities, visitor profiles and area, with specific social phenomena as the object of research.
1 | 調査研究テーマの設定 |
2 | 調査の企画 |
3 | 仮説の立案 |
4 | 文献講読1 |
5 | 文献講読2 |
6 | 調査項目の設定 |
7 | 調査票の作成1 |
8 | 調査票の作成2 |
9 | サンプリングと調査票の修正 |
10 | 図表・地図作成スキルの修得 |
11 | 図表・地図作成スキルの修得 |
12 | フィールドワークの実施1 |
13 | フィールドワークの実施2 |
14 | フィールドワークの実施3 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
下記の参考文献『地域調査ことはじめ』(ナカニシヤ出版)を読んでおくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題の達成度(50%) ゼミへの貢献度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梶田真ほか | 地域調査ことはじめ | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501326 |