日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
We will understand the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area. By doing so, we will discover what makes the area attractive, and eventually make it into a tourist destination.
We will use geographical theory and methods in the seminar. Specifically, we will consider, what is there, why it is there (location), how it was made (regional formation and transformation), where and why to go (tourist sphere and tourism behaviors), and who comes from where (visitor profiles and areas).
1 | グループ研究のテーマ探し |
2 | グループ研究のテーマと調査地の決定 |
3 | 研究方法の決定 |
4 | 資料収集と調査票の設計 |
5 | 調査票の作成 |
6 | 調査票の試行と調査内容の再検討 |
7 | 調査結果の整理 |
8 | 調査結果の分析 |
9 | 調査結果の分析 |
10 | 補足調査 |
11 | 図表の作成 |
12 | 論文の執筆 |
13 | 論文の添削 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に,グループのメンバー同士で討論を交わして,研究方法から資料収集と分析,配付資料とスライド作成,プレゼン技術,論文執筆にいたるまで,自分たちの型を見出しつつ実行する。現地視察会を企画し,全員で各グループの対象地域を巡検する。学期末には,論文を執筆し,論文集を出版する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 論文の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梶田・加藤・仁平 | 地域調査ことはじめーあるく・みる・かく | ナカニシヤ出版 | 2007 |
地域の自然・文化の多様性や地域差,地域の個性を理解する。そうすることで地域の魅力を発見し,引き出し,ひいては観光まちづくりに結実させる。
We will understand the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area. By doing so, we will discover what makes the area attractive, and eventually make it into a tourist destination.
演習の実施にあたっては,地理学の理論や手法を援用する。具体的には,どこに何があるのか・なぜそこにあるのか(立地),どのようにしてできたのか(地域形成と変容),どこになぜ行くのか(観光圏と観光行動),どのような人がどこから来るのか(客層と集客圏)などを考えていく。
We will use geographical theory and methods in the seminar. Specifically, we will consider, what is there, why it is there (location), how it was made (regional formation and transformation), where and why to go (tourist sphere and tourism behaviors), and who comes from where (visitor profiles and areas).
1 | グループ研究のテーマ探し |
2 | グループ研究のテーマと調査地の決定 |
3 | 研究方法の決定 |
4 | 資料収集と調査票の設計 |
5 | 調査票の作成 |
6 | 調査票の試行と調査内容の再検討 |
7 | 調査結果の整理 |
8 | 調査結果の分析 |
9 | 調査結果の分析 |
10 | 補足調査 |
11 | 図表の作成 |
12 | 論文の執筆 |
13 | 論文の添削 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に,グループのメンバー同士で討論を交わして,研究方法から資料収集と分析,配付資料とスライド作成,プレゼン技術,論文執筆にいたるまで,自分たちの型を見出しつつ実行する。現地視察会を企画し,全員で各グループの対象地域を巡検する。学期末には,論文を執筆し,論文集を出版する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 論文の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 梶田・加藤・仁平 | 地域調査ことはじめーあるく・みる・かく | ナカニシヤ出版 | 2007 |