日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
アフターコロナの世界と観光 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM2003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
The theme of Seminar has been “Post Covid Tourism”. Post covid tourism will be the theme of our research, based on our experiences in the past three years, reading and fieldwork.
In this seminar, we:
1) read a textbook to acquire a research perspective;
2) conduct a field survey to approach a research subject; and
3) practice ICT technology to learn the skill to analyze and collect information.
1 | オリエンテーション |
2 | 図書館データベース講習 |
3 | プロジェクト・個人テーマ確認 |
4 | アフターコロナ研究の対象範囲 |
5 | アフターコロナ研究講読1 |
6 | アフターコロナ研究講読2 |
7 | アフターコロナ研究講読3 |
8 | アフターコロナ研究講読4 |
9 | アフターコロナ研究講読5 |
10 | アフターコロナ研究講読6 |
11 | 個人テーマ報告・討論 |
12 | 個人テーマ報告・討論 |
13 | 個人テーマ報告・討論 |
14 | 個人テーマ報告・討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
議論を深めるためのプレゼン合宿や、実地確認するためのフィールドワークおよび社会連携活動の準備と遂行について、主体的かつ積極的な関与が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および参加状況(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤英樹 | アフターコロナの観光学 | 新曜社 | 2021 | 9784788517479 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤英樹 | フィールドワークの現代思想 | ナカニシヤ出版 | 2022 | 1921030024004 |
2 | 市野澤潤平ら | 観光人類学のフィールドワーク | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623091881 |
3 | 野田健太郎ら | 観光産業のグレート・リセット | 中央経済社 | 2022 | 1923034026008 |
ゼミウェブ masutani.biz からFAQページなどを用意している。
授業支援システムとして、演習ではGoogle Classroomとそれに連携したGoogleドライブを多用する。
本演習のテーマはアフターコロナの世界と観光である。この三年間の経験をもとに、変容した世界と観光について、講読やフィールドワークによって考察する。
The theme of Seminar has been “Post Covid Tourism”. Post covid tourism will be the theme of our research, based on our experiences in the past three years, reading and fieldwork.
研究視点を身につけるために文献講読を行う。
研究対象へのアプローチ方法として、現地調査を行う。
分析と情報収集が行えるよう、ICT実習を行う。
In this seminar, we:
1) read a textbook to acquire a research perspective;
2) conduct a field survey to approach a research subject; and
3) practice ICT technology to learn the skill to analyze and collect information.
1 | オリエンテーション |
2 | 図書館データベース講習 |
3 | プロジェクト・個人テーマ確認 |
4 | アフターコロナ研究の対象範囲 |
5 | アフターコロナ研究講読1 |
6 | アフターコロナ研究講読2 |
7 | アフターコロナ研究講読3 |
8 | アフターコロナ研究講読4 |
9 | アフターコロナ研究講読5 |
10 | アフターコロナ研究講読6 |
11 | 個人テーマ報告・討論 |
12 | 個人テーマ報告・討論 |
13 | 個人テーマ報告・討論 |
14 | 個人テーマ報告・討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
議論を深めるためのプレゼン合宿や、実地確認するためのフィールドワークおよび社会連携活動の準備と遂行について、主体的かつ積極的な関与が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および参加状況(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤英樹 | アフターコロナの観光学 | 新曜社 | 2021 | 9784788517479 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 遠藤英樹 | フィールドワークの現代思想 | ナカニシヤ出版 | 2022 | 1921030024004 |
2 | 市野澤潤平ら | 観光人類学のフィールドワーク | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623091881 |
3 | 野田健太郎ら | 観光産業のグレート・リセット | 中央経済社 | 2022 | 1923034026008 |
ゼミウェブ masutani.biz からFAQページなどを用意している。
授業支援システムとして、演習ではGoogle Classroomとそれに連携したGoogleドライブを多用する。