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開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
We will study the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area, while acquiring field survey skills.
Students will independently conduct research on topics chosen themselves, as well as planning and producing reports, while empirically studying the overall process of field research. We will consider the location and regional make-up, along with regional transformation, tourism area and activities, visitor profiles and area, with specific social phenomena as the object of research. The second half will cover the following:
1 | 収集資料の整理 |
2 | 収集資料の分析 |
3 | 収集資料の分析 |
4 | 仮説の再検証 |
5 | 分析結果の図表化1 |
6 | 分析結果の図表化2 |
7 | 分析結果の地図化1 |
8 | 分析結果の地図化2 |
9 | 補足調査 |
10 | 調査結果の考察 |
11 | 論文の執筆 |
12 | 論文の添削 |
13 | 論文の校正 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に, グループのメンバー同士で討論を交わして, 研究方法から資料収集と分析, 配付資料とスライド作成, プレゼン技術, 論文執筆にいたるまで, 自分たちの型を見出しつつ実行する。 学期末には, 論文を執筆し, 論文集を出版する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 論文の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
梶田真ほか『地域調査ことはじめーあるく・みる・かく』(ナカニシヤ出版) |
地域の自然・文化の多様性や地域差,地域の個性を具体的に調査することによって,地域調査のスキルを修得する。
We will study the diversity of regional nature and culture, regional differences, and the unique characteristics of an area, while acquiring field survey skills.
研究テーマの設定から調査の企画,報告書の作成に至るまで,学生が自主的・主体的に行いながら,地域調査の全過程を体験的に学習する。具体的な社会現象を研究対象として,立地や地域形成,地域変容,観光圏と観光行動,客層と集客圏などを考えていく。後期は,夏休みに実施したフィールドワークに基づいて以下を実施する。
Students will independently conduct research on topics chosen themselves, as well as planning and producing reports, while empirically studying the overall process of field research. We will consider the location and regional make-up, along with regional transformation, tourism area and activities, visitor profiles and area, with specific social phenomena as the object of research. The second half will cover the following:
1 | 収集資料の整理 |
2 | 収集資料の分析 |
3 | 収集資料の分析 |
4 | 仮説の再検証 |
5 | 分析結果の図表化1 |
6 | 分析結果の図表化2 |
7 | 分析結果の地図化1 |
8 | 分析結果の地図化2 |
9 | 補足調査 |
10 | 調査結果の考察 |
11 | 論文の執筆 |
12 | 論文の添削 |
13 | 論文の校正 |
14 | 最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外に, グループのメンバー同士で討論を交わして, 研究方法から資料収集と分析, 配付資料とスライド作成, プレゼン技術, 論文執筆にいたるまで, 自分たちの型を見出しつつ実行する。 学期末には, 論文を執筆し, 論文集を出版する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 論文の内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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梶田真ほか『地域調査ことはじめーあるく・みる・かく』(ナカニシヤ出版) |