日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB669/HB669HB669 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光、移動と多様性 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM3003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Upon successful completion of the course, students will be able to:
1) Deepen knowledge of existing initiatives that seek to create a more diverse and sustainable society.
2) Develop a multidimensional perspective to effectively explore possibilities for social connection and cooperation.
3) Learn the basics of social research and put the knowledge into practice.
In this course, students select a concrete research topic of interest based on the themes they engaged with in their second year, and deepen their knowledge by reading relevant literature. Fieldwork provides opportunities to apply classroom knowledge and acquire research skills.
1 | オリエンテーション |
2 | 関心の掘り下げ |
3 | 調査方法について文献から学ぶ |
4 | 調査方法について文献から学ぶ |
5 | 関連文献の調査、レビュー |
6 | 関連文献の調査、レビュー |
7 | 文献講読・調査方法の実践 |
8 | 文献講読・調査方法の実践 |
9 | 文献講読・調査方法の実践 |
10 | 調査結果をまとめる |
11 | 調査結果をまとめる |
12 | 調査結果をまとめる |
13 | 調査結果をまとめる |
14 | 調査結果の発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読や調査の準備などをしてから授業に参加することが履修の前提となる。
フィールドワークは基本的に授業時間外に行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の参加度(30%) 授業内に指示した提出物(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三井さよ、三谷はるよ、西川知享、工藤保則 | はじめての社会調査 | 世界思想者 | 2023 | 9784790717775 |
2 | 岸政彦、石岡丈昇、丸山里見 | 質的社会調査の方法=他者の合理性の理解社会学 | 有斐閣ストゥディア | 2016 | 9784641150379 |
3 | 前田拓也、秋谷直矩、朴沙羅、木下衆 | 最強の社会調査入門 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
その他 (Others) | |||||
適宜案内する。 |
調査対象によってデータ取得の時期や方法は様々であるため、上記の授業計画に変更が生じることもある。
未履修の場合、「観光社会学(3)ジェンダー」の履修を強く勧める。
多様性が尊重される持続可能な社会を作るための取り組みについて知識を深め、社会的なつながりや協力関係を模索するために必要な多角的な視点を養う。社会調査の基礎を学び、実践する。
Upon successful completion of the course, students will be able to:
1) Deepen knowledge of existing initiatives that seek to create a more diverse and sustainable society.
2) Develop a multidimensional perspective to effectively explore possibilities for social connection and cooperation.
3) Learn the basics of social research and put the knowledge into practice.
2年次に触れてきたテーマの中から具体的な調査トピックを設定し、関連資料や文献から理解を深める。自分で調査データを得る経験を積み、結果をまとめる。フィールドワークでは座学で学んだ知識を応用し、調査技術を習得する。
In this course, students select a concrete research topic of interest based on the themes they engaged with in their second year, and deepen their knowledge by reading relevant literature. Fieldwork provides opportunities to apply classroom knowledge and acquire research skills.
1 | オリエンテーション |
2 | 関心の掘り下げ |
3 | 調査方法について文献から学ぶ |
4 | 調査方法について文献から学ぶ |
5 | 関連文献の調査、レビュー |
6 | 関連文献の調査、レビュー |
7 | 文献講読・調査方法の実践 |
8 | 文献講読・調査方法の実践 |
9 | 文献講読・調査方法の実践 |
10 | 調査結果をまとめる |
11 | 調査結果をまとめる |
12 | 調査結果をまとめる |
13 | 調査結果をまとめる |
14 | 調査結果の発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読や調査の準備などをしてから授業に参加することが履修の前提となる。
フィールドワークは基本的に授業時間外に行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の参加度(30%) 授業内に指示した提出物(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜案内する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 三井さよ、三谷はるよ、西川知享、工藤保則 | はじめての社会調査 | 世界思想者 | 2023 | 9784790717775 |
2 | 岸政彦、石岡丈昇、丸山里見 | 質的社会調査の方法=他者の合理性の理解社会学 | 有斐閣ストゥディア | 2016 | 9784641150379 |
3 | 前田拓也、秋谷直矩、朴沙羅、木下衆 | 最強の社会調査入門 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
その他 (Others) | |||||
適宜案内する。 |
調査対象によってデータ取得の時期や方法は様々であるため、上記の授業計画に変更が生じることもある。
未履修の場合、「観光社会学(3)ジェンダー」の履修を強く勧める。