日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB704/HB704HB704 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM4003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Based on perspectives from cultural anthropology and folklore, we will study specific phenomena in modern society, with the aim of utilizing the results of past learning in the College of Tourism seminars in your own graduation thesis.
Based on their research and survey plans crated in Seminar A, the class will mainly focus on students’ research presentations (results of fieldwork and progress of paper) and discussions. This course is aimed at providing guidance for the graduation thesis itself and is intended to contribute to the writing of the thesis. In the second half, in particular, we will adopt the so-called "writing-up seminar” format, whereby the author reads out the manuscript in progress, which then forms the basis of a discussion.
1 | 講義:なぜ「書く」のか |
2 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
3 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
4 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
5 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
6 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
7 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
8 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
9 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
10 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
11 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
12 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
13 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
14 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
開講時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告等、演習への参加状況(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
4年次において、卒業論文を書くために乗り越えるべき山は概ね4回ある。第一は就職活動に忙しい春であり、この時期に就活だけのことを考えず卒論のことも同時に考える余裕のある者がいずれにおいても成功する。第二は夏であり、文献研究やフィールド調査に専念することが成否を分かつ。第三は秋であり、データや構想が未完成ながらも「できることからやる」精神を持って日々取り組むことが肝要である。第四は卒論提出前の初冬であり、諦めないことが大事である。
文化人類学・民俗学的な視点に基づいて現代社会の具体的な現象を考究し、観光学部/演習におけるこれまでの学びの成果を、各自の卒業論文として具体化させることを目標とする。
Based on perspectives from cultural anthropology and folklore, we will study specific phenomena in modern society, with the aim of utilizing the results of past learning in the College of Tourism seminars in your own graduation thesis.
卒業研究指導Aで計画した各自の研究計画、調査計画に沿い、受講生の研究発表(フィールドワークの成果,および論文の進捗状況)と議論を軸として進められる。本科目は卒業論文の指導それ自体を目的とし、論文執筆に資する内容を目指すことになる。とりわけ後半では執筆途中の論文を本人が原文通りに読み上げ、それを元に議論を行う、いわゆる「ライティングアップセミナー」の形式を採る。
Based on their research and survey plans crated in Seminar A, the class will mainly focus on students’ research presentations (results of fieldwork and progress of paper) and discussions. This course is aimed at providing guidance for the graduation thesis itself and is intended to contribute to the writing of the thesis. In the second half, in particular, we will adopt the so-called "writing-up seminar” format, whereby the author reads out the manuscript in progress, which then forms the basis of a discussion.
1 | 講義:なぜ「書く」のか |
2 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
3 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
4 | 夏休み中の成果報告と研究計画の再構成 |
5 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
6 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
7 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
8 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
9 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
10 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
11 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
12 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
13 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
14 | 受講生による論文草稿の読み上げと議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
開講時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告等、演習への参加状況(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
4年次において、卒業論文を書くために乗り越えるべき山は概ね4回ある。第一は就職活動に忙しい春であり、この時期に就活だけのことを考えず卒論のことも同時に考える余裕のある者がいずれにおいても成功する。第二は夏であり、文献研究やフィールド調査に専念することが成否を分かつ。第三は秋であり、データや構想が未完成ながらも「できることからやる」精神を持って日々取り組むことが肝要である。第四は卒論提出前の初冬であり、諦めないことが大事である。