日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学部/College of TourismCollege of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HB712/HB712HB712 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRM4003 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
By utilizing the knowledge that has been learned so far, we will identify the diversity of nature and culture of regions, the differences between regions and their individual characters, and make public as graduation theses.
Each student will determine their theme of interest and conduct research, making full use of the ideas acquired though class, literary research, fieldwork and computer skills. Periodic research progress updates will be given and guidance provided.
1 | 研究テーマの探求 |
2 | 研究テーマと調査地の決定 |
3 | 研究方法の決定 |
4 | 資料収集と調査票の設計 |
5 | 調査票の作成 |
6 | 調査票の試行と調査内容の再検討 |
7 | 調査結果の整理 |
8 | 調査結果の分析1 |
9 | 調査結果の分析2 |
10 | 補足調査 |
11 | 図表の作成 |
12 | 地図の作成 |
13 | 論文の執筆 |
14 | 論文の添削 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
3年までに習得したスキルや考え方を活かして地域調査を実施する。調査の途中経過を中間発表として授業内で発表してもらう。最後に調査結果を論文等としてまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 研究論文の提出とその完成度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
梶田真ほか『地域調査ことはじめ』(ナカニシヤ出版) |
これまで学習してきた知識を活かして,地域の自然・文化の多様性や地域差,地域の個性を見出し,卒業論文として公表する。
By utilizing the knowledge that has been learned so far, we will identify the diversity of nature and culture of regions, the differences between regions and their individual characters, and make public as graduation theses.
学生各自が関心のあるテーマを設定し,これまで学習してきた諸概念,文献調査やフィールドワーク,PCスキルなどをフルに活かして研究を進める。研究の進ちょく状況の定期的な発表を通じて指導する。
Each student will determine their theme of interest and conduct research, making full use of the ideas acquired though class, literary research, fieldwork and computer skills. Periodic research progress updates will be given and guidance provided.
1 | 研究テーマの探求 |
2 | 研究テーマと調査地の決定 |
3 | 研究方法の決定 |
4 | 資料収集と調査票の設計 |
5 | 調査票の作成 |
6 | 調査票の試行と調査内容の再検討 |
7 | 調査結果の整理 |
8 | 調査結果の分析1 |
9 | 調査結果の分析2 |
10 | 補足調査 |
11 | 図表の作成 |
12 | 地図の作成 |
13 | 論文の執筆 |
14 | 論文の添削 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
3年までに習得したスキルや考え方を活かして地域調査を実施する。調査の途中経過を中間発表として授業内で発表してもらう。最後に調査結果を論文等としてまとめる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表とディスカッション(30%) 現地調査(30%) 研究論文の提出とその完成度(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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梶田真ほか『地域調査ことはじめ』(ナカニシヤ出版) |