日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM109
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY2910
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes クラス指定

【Course Objectives】

Students in this course will read English-language texts and engage in discussions, presentations, and group work based on their content to learn about psychological research methods, theories, concepts, terminology, and case studies.

【Course Contents】

Students will learn practical know-how for research papers (compact editions) with the prerequisite that students took and mastered the introductory disciplines of the Department of Psychology, "Introduction to Psychology 1 & 2" and "Psychological Statistics 1 & 2". In order to provide smooth transition to "Research Methods in Psychology" and "Seminar on Psychology", which are disciplines in development and completion phases, students learn about research plan and improve their skills of reading English-language literature. Also, reading academic papers in English is the basis of the free elective subject "Seminar on English Reading in Psychology". The contents of psychological research during reading class will be from a wide range of field including social, perception, memory, and clinical psychology.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 1-1
3 1-2
4 1-3
5 1-4
6 1-5
7 1-6
8 2-1
9 2-2
10 2-3
11 2-4
12 2-5
13 2-6
14 予備

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業形式は教員によって異なるため、授業時間外学修については授業内での指示に従うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題提出(30%)
積極的な授業参加(40%)
小テスト(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Banyard, P., & Grayson, A. Introducing Psychological Research (3rd ed.) Red Globe Press 2007 1403900388
その他 (Others)
購入の必要はない。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・春学期初回のガイダンスにて、授業で使用するテキストの入手方法について指示し、また各教員が授業の進め方について案内する(秋学期ではガイダンスは行わないので、春学期の初回ガイダンスには必ず出席すること)。
・補足的資料や参考文献の紹介・配布が行われる場合がある。
・質問などに対するフィードバックや全体への連絡はCanvas LMSなどを利用して行う。
・この授業では、ガイダンス回と予備回を除く前半6回と後半6回を、異なる教員が担当する。

【注意事項 / Notice】