日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM137/HM137HM137 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Statistical analysis is an essential tool for conducting society surveys as a part of studies and research in psychology. In order to master statistical analysis, it is important to acquire basic knowledge and fundamental approach.
Students are given explanation of statistical techniques approach and methods in order to solve the problems and do the tasks by extracting useful information from the data. The lectures during "Psychological Statistics 2" are mainly devoted to inferential statistics. In order to do that, lectures are given in accordance with the textbook on the topics below. Students progress through lectures while taking quizzes and having their level of understanding checked.
1 | 母集団と標本 |
2 | 統計的仮説検定(1) |
3 | 統計的仮説検定(2) |
4 | 2つの平均値の差の検定(1) |
5 | 2つの平均値の差の検定(2) |
6 | 分散分析入門 |
7 | 1要因被験者間分散分析 |
8 | 多重比較 |
9 | 1要因被験者内分散分析 |
10 | 複雑な分散分析(1) |
11 | 複雑な分散分析(2) |
12 | カイ2乗検定 |
13 | 相関係数の検定 |
14 | 回帰分析と多変量解析入門 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書と電卓(ルート計算機能付き)を毎回必ず持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に行う小テスト(複数回)(59%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山内光哉 | 心理・教育のための統計法(第3版) | サイエンス社 | 2009 | 9784781912356 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜紹介する。 |
心理学を学び,研究していくうえで,また社会的な調査を行うための手段として,統計分析は必要不可欠である。統計分析を使いこなすため,基本的な考え方と基礎知識を身につける。
Statistical analysis is an essential tool for conducting society surveys as a part of studies and research in psychology. In order to master statistical analysis, it is important to acquire basic knowledge and fundamental approach.
データから有用な情報を取り出し,問題や課題を解決するための統計技法の考え方や手法について解説する。本授業では推測統計学について講義する。下記のテーマについて、基本的には教科書にそって講義を行う。小テストで理解度を確認しながら講義を進めていく。
Students are given explanation of statistical techniques approach and methods in order to solve the problems and do the tasks by extracting useful information from the data. The lectures during "Psychological Statistics 2" are mainly devoted to inferential statistics. In order to do that, lectures are given in accordance with the textbook on the topics below. Students progress through lectures while taking quizzes and having their level of understanding checked.
1 | 母集団と標本 |
2 | 統計的仮説検定(1) |
3 | 統計的仮説検定(2) |
4 | 2つの平均値の差の検定(1) |
5 | 2つの平均値の差の検定(2) |
6 | 分散分析入門 |
7 | 1要因被験者間分散分析 |
8 | 多重比較 |
9 | 1要因被験者内分散分析 |
10 | 複雑な分散分析(1) |
11 | 複雑な分散分析(2) |
12 | カイ2乗検定 |
13 | 相関係数の検定 |
14 | 回帰分析と多変量解析入門 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書と電卓(ルート計算機能付き)を毎回必ず持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
授業内に行う小テスト(複数回)(59%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山内光哉 | 心理・教育のための統計法(第3版) | サイエンス社 | 2009 | 9784781912356 |
その他 (Others) | |||||
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適宜紹介する。 |