日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM221/HM221HM221 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To learn basic knowledge to conduct experimental research in developmental psychology.
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, by their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings.
Additionally, all students need to submit a term paper to gain a deeper understanding of basic knowledge in experimental and developmental psychology.
1 | 授業のガイダンス |
2 | 各回の発表担当者の最終決定 |
3 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
4 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
5 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
6 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
7 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
8 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
9 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
10 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
11 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
12 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
13 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして臨むこと。また、毎回の授業後に発表内容についての十分な復習の時間を取ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回の発表内容(30%) 毎回の授業における議論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
授業内で求められる発表の水準は相応に高いので、十分に余裕を持って準備をすることが求められる。したがって、学習に関わる一連の作業を計画的に遂行できる能力が必須である。
特になし。
特になし。
実験的な手法による発達心理学研究を実施するために必要な、基礎的な知識を習得する。
To learn basic knowledge to conduct experimental research in developmental psychology.
毎回発表担当者を決め、実験心理学・発達心理学領域の主要な知見について、発表してもらう。発表担当者の発表に対して、履修者全員で質疑応答を行い、発表内容の学習を促す。
また、ゼミでの発表・討論を踏まえて、各自が期末レポートを作成することを通して、実験的な発達心理学研究における基礎的知識を体得する。
In an every-week seminar, several presenters will be pre-selected from students. The presenters prepare a brief presentation about findings of previous empirical studies, by their research interest. The other students must participate in a discussion about the presented results to promote their understanding of the previous findings.
Additionally, all students need to submit a term paper to gain a deeper understanding of basic knowledge in experimental and developmental psychology.
1 | 授業のガイダンス |
2 | 各回の発表担当者の最終決定 |
3 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
4 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
5 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
6 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
7 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
8 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
9 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
10 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
11 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
12 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
13 | 担当者による発表と履修者全員による議論 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表担当者は十分な準備をして臨むこと。また、毎回の授業後に発表内容についての十分な復習の時間を取ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表担当回の発表内容(30%) 毎回の授業における議論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
授業内で求められる発表の水準は相応に高いので、十分に余裕を持って準備をすることが求められる。したがって、学習に関わる一連の作業を計画的に遂行できる能力が必須である。
特になし。
特になし。