日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM228/HM228HM228 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Promoting understanding of fundamental knowledge and research in clinical psychology (for example, family, development and school), learning the basics of research methods and writing academic papers in the field of psychology. As a preparation for research for graduation thesis, further drafting research plan. As a summary of Seminars 1 and 2 on Psychology, writing seminar essay is the final goal of this class.
All students read about preceding studies on their preferred topics and fields for graduation paper (research), draft research plan, engage in discussion with the whole seminar (reading on preceding studies must be in English). They elaborate their research plan after discussion on the seminar, write seminar essay and conduct preliminary studies. Then, before submitting their seminar essay to the professor in charge, students have a chance to read and provide each other feedback on papers.
1 | オリエンテーション |
2 | 先行研究レビューの発表、全体での検討① |
3 | 先行研究レビューの発表、全体での検討② |
4 | 先行研究レビューの発表、全体での検討③ |
5 | 先行研究レビューの発表、全体での検討④ |
6 | 研究計画の発表、全体での検討① |
7 | 研究計画の発表、全体での検討② |
8 | 研究計画の発表、全体での検討③ |
9 | 研究計画の発表、全体での検討④ |
10 | 予備調査の報告① |
11 | 予備調査の報告② |
12 | 予備調査の報告③ |
13 | 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化① |
14 | 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の関心のある研究テーマの論文を読み、そこから自身の卒業論文に向けて計画準備を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の準備と発表内容(35%) 最終レポート(Final Report)(35%) 積極的な議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に紹介する。 |
・講義においてはPowerPointを使用します。映像資料や現物資料なども適宜活用します。
・ディスカッションを多く取り入れる予定なので,積極的な受講態度が期待されます。
・資料の配布,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。
臨床心理学の領域(家族、発達、学校など)に関する基礎知識および研究について理解を深め、心理学研究法の基礎・心理学の論文の書き方を学ぶこと。卒業論文の研究の準備として、研究計画の立案を進めること。そして心理学演習1・2の集大成として、ゼミナール論文を執筆することを最終目標とする。
Promoting understanding of fundamental knowledge and research in clinical psychology (for example, family, development and school), learning the basics of research methods and writing academic papers in the field of psychology. As a preparation for research for graduation thesis, further drafting research plan. As a summary of Seminars 1 and 2 on Psychology, writing seminar essay is the final goal of this class.
各自、卒業論文(研究)に向けて自身の関心領域・テーマの先行研究を講読して研究計画を立案し、ゼミ全体でディスカッションを行う(先行研究は、英語文献必須のこと)。ゼミでの検討により研究計画を精緻化し、それをもとにゼミナール論文執筆、および予備調査を行う。なお、ゼミナール論文は、指導教員への最終提出の前にゼミ内で学生同士が互いに読み合って修正点を指摘し合う機会を持つ。
All students read about preceding studies on their preferred topics and fields for graduation paper (research), draft research plan, engage in discussion with the whole seminar (reading on preceding studies must be in English). They elaborate their research plan after discussion on the seminar, write seminar essay and conduct preliminary studies. Then, before submitting their seminar essay to the professor in charge, students have a chance to read and provide each other feedback on papers.
1 | オリエンテーション |
2 | 先行研究レビューの発表、全体での検討① |
3 | 先行研究レビューの発表、全体での検討② |
4 | 先行研究レビューの発表、全体での検討③ |
5 | 先行研究レビューの発表、全体での検討④ |
6 | 研究計画の発表、全体での検討① |
7 | 研究計画の発表、全体での検討② |
8 | 研究計画の発表、全体での検討③ |
9 | 研究計画の発表、全体での検討④ |
10 | 予備調査の報告① |
11 | 予備調査の報告② |
12 | 予備調査の報告③ |
13 | 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化① |
14 | 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の関心のある研究テーマの論文を読み、そこから自身の卒業論文に向けて計画準備を進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業の準備と発表内容(35%) 最終レポート(Final Report)(35%) 積極的な議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。 |
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業時に紹介する。 |
・講義においてはPowerPointを使用します。映像資料や現物資料なども適宜活用します。
・ディスカッションを多く取り入れる予定なので,積極的な受講態度が期待されます。
・資料の配布,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。