日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM228
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY3920
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Promoting understanding of fundamental knowledge and research in clinical psychology (for example, family, development and school), learning the basics of research methods and writing academic papers in the field of psychology. As a preparation for research for graduation thesis, further drafting research plan. As a summary of Seminars 1 and 2 on Psychology, writing seminar essay is the final goal of this class.

【Course Contents】

All students read about preceding studies on their preferred topics and fields for graduation paper (research), draft research plan, engage in discussion with the whole seminar (reading on preceding studies must be in English). They elaborate their research plan after discussion on the seminar, write seminar essay and conduct preliminary studies. Then, before submitting their seminar essay to the professor in charge, students have a chance to read and provide each other feedback on papers.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 先行研究レビューの発表、全体での検討①
3 先行研究レビューの発表、全体での検討②
4 先行研究レビューの発表、全体での検討③
5 先行研究レビューの発表、全体での検討④
6 研究計画の発表、全体での検討①
7 研究計画の発表、全体での検討②
8 研究計画の発表、全体での検討③
9 研究計画の発表、全体での検討④
10 予備調査の報告①
11 予備調査の報告②
12 予備調査の報告③
13 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化①
14 卒業論文に向けて研究計画書のゼミ内での精緻化②

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

自身の関心のある研究テーマの論文を読み、そこから自身の卒業論文に向けて計画準備を進める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業の準備と発表内容(35%)
最終レポート(Final Report)(35%)
積極的な議論への参加(30%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は、単位修得不可。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・講義においてはPowerPointを使用します。映像資料や現物資料なども適宜活用します。
・ディスカッションを多く取り入れる予定なので,積極的な受講態度が期待されます。
・資料の配布,課題の提出などに「Canvas LMS」を使用します。

【注意事項 / Notice】