日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM229
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number PSY3920
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims to help students learn basic skills for academic social surveys with questionnaires. It also enhances development of students' skills in analyzing quantitative survey data and writing reports based on the analyses.

【Course Contents】

The purpose of this course is to practice writing an academic thesis based on a qualitative social survey, including a process of drawing hypotheses, making survey items, conducting a survey, analyzing data, and writing a report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロ
2 テーマ発表と議論
3 修正テーマと議論
4 修正テーマと議論
5 仮説発表と議論
6 修正仮説発表と議論
7 修正仮説発表と議論
8 修正仮説発表と議論
9 質問項目の発表と議論
10 修正質問項目の発表と議論
11 修正質問項目の発表と議論
12 修正質問項目の発表と議論
13 質問紙の構成
14 質問紙の構成

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 実際の授業内で行われるのは発表と教員のコメント、それに基づく議論のみです。具体的に文献を読み、仮説を立て、質問項目を作るのは、各自が授業時間外に行います。各人の本気度によりますが、平均しても負担は小さくありません。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 議論への参加、発言(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
 テーマに合わせて、適宜紹介します。また、自分でも探す必要があります。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

 具体的な内容やプロセスは、履修人数によって調整します。履修者が少数であれば、各自が自らの関心に基づいた研究を実施できますが、多数である場合には、グループごとの研究にする、教員から与えられたテーマに基づいた研究を行うなどの方法がとられます。

【注意事項 / Notice】