日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM235/HM235HM235 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students learn new findings and methodologies in the psychology of perception and cognition and develop new research plans on their own. Students also aim to improve their presentation and discussion skills.
Students will select a research theme from the field of perceptual and cognitive psychology in discussions with their supervisor. Students will report their research results (academic papers in English and Japanese) related to that theme in the form of an oral presentation and discuss them with class participants. Through these activities, students will deepen their understanding of research results and methodologies, and develop new research plans. Students will also learn programming and other skills necessary for experiments.
1 | ガイダンス |
2 | 心理学研究法の基礎(1) |
3 | 心理学研究法の基礎(2) |
4 | テーマ選択と文献調査の基礎 |
5 | 論文発表準備 |
6 | 論文発表(1) |
7 | 論文発表(2) |
8 | 論文発表(3) |
9 | 論文発表(4) |
10 | 論文発表(5) |
11 | 論文発表(6) |
12 | 論文発表(7) |
13 | 論文発表(8) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自プレゼンテーション資料を準備すること。英語論文に基づいて研究発表をすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 研究発表資料・発表内容(30%) 議論・討論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
この授業では,知覚と認知の心理学における新たな知見や方法論を学び,履修者が各自で新たな研究計画を立てる。また,プレゼンテーション・ディスカッション能力の向上を目指す。
In this course, students learn new findings and methodologies in the psychology of perception and cognition and develop new research plans on their own. Students also aim to improve their presentation and discussion skills.
知覚心理学や認知心理学の関連領域に関して,自身で関心のある研究テーマを教員との相談を通して選定する。そして,そのテーマに関係する知見(日本語・英語論文)の内容についてプレゼンテーション形式で発表を行い,履修者全員で議論・討論を行う。これらを通じて,研究知見と方法論について理解を深め,自身で新たに研究計画を立案する。また,必要に応じて,教員のサポートのもと,プログラミング言語の習得など実験の実施に必要不可欠なスキルを習得する。
Students will select a research theme from the field of perceptual and cognitive psychology in discussions with their supervisor. Students will report their research results (academic papers in English and Japanese) related to that theme in the form of an oral presentation and discuss them with class participants. Through these activities, students will deepen their understanding of research results and methodologies, and develop new research plans. Students will also learn programming and other skills necessary for experiments.
1 | ガイダンス |
2 | 心理学研究法の基礎(1) |
3 | 心理学研究法の基礎(2) |
4 | テーマ選択と文献調査の基礎 |
5 | 論文発表準備 |
6 | 論文発表(1) |
7 | 論文発表(2) |
8 | 論文発表(3) |
9 | 論文発表(4) |
10 | 論文発表(5) |
11 | 論文発表(6) |
12 | 論文発表(7) |
13 | 論文発表(8) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自プレゼンテーション資料を準備すること。英語論文に基づいて研究発表をすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 研究発表資料・発表内容(30%) 議論・討論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |