日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM239
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
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Credits 2
Course Number PSY3920
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Learning about study areas of associated fields like evidence based clinical psychology (behavioral analysis, cognitive behavioral theory) in particular related to parents and their children, as well as narrowing it to personal topics of interest.

【Course Contents】

Students learn about evidence based clinical psychology (mainly psychotherapy for parents and their children) through research papers and literature in Japanese, study research problems, fundamental theories, practical methods and research methods of clinical psychology. All students read related literature, and present a summary and they promote their understanding their understanding of it through discussion.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 研究計画の立て方・論文検索方法
3 国内研究論文の講読と発表①
4 国内研究論文の講読と発表②
5 国内研究論文の講読と発表③
6 国内研究論文の講読と発表④
7 国内研究論文の講読と発表⑤
8 研究テーマの設定と計画立案①
9 研究テーマの設定と計画立案②
10 研究テーマの設定と計画立案③
11 研究テーマの設定と計画立案④
12 研究テーマの設定と計画立案⑤
13 研究テーマの設定と計画立案⑥
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
発表資料はドライブにアップされる。ドライブ上で資料を共有しながらグループにて、ディスカッションを行う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

国内研究論文の講読や発表にあたって,講義外の時間に,論文の講読や発表資料の作成などを行うといった予習が必要となります。自らの発表後は、ディスカッションから得られた知識や考えを整理したり、研究計画に活かすための復習が必要となります。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表内容とプレゼンテーション(40%)
受講態度とディスカッション(40%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石川信一 子どもの不安と抑うつに対する認知行動療法: 理論と実践 金子書房 2013 4760823786
2 石川信一・佐藤正二 臨床児童心理学:実証に基づく子ども支援のあり方 ミネルヴァ書房 2015 4623072460
3 谷晋二 やさしいみんなのペアレント・トレーニング入門―ACTの育児支援ガイド 金剛出版 2014 4772413987
4 ラスハリス 幸福になりたいなら幸福になろうとしてはいけない: マインドフルネスから生まれた心理療法ACT入門 筑摩書房 2015 4480843078
5 杉山尚子・島宗理佐藤方哉・リチャード・W. マロット・アリア・E・マロット・ 行動分析学入門 産業図書 2015 4782890303

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】