日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM240
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
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Credits 2
Course Number PSY3920
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Students are able to data analysis and improve data analysis skills. Additionally students who have interest in the fields of clinical psychology (mainly behavioral theory, cognitive behavioral theory), formulating their topics of research and learning the process of drafting a study plan based on preceding studies.

【Course Contents】

For students practice existing data analysis, improve analysis skill and pick the topic of theirs research theme. For plan related to their graduation papers, learning about evidence based clinical psychology (mainly behavior analysis and cognitive behavioral therapy for parents and their children) through research papers and literature in English and Japanese and analysis method.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクションとSPSSの使用方法
2 解析練習とデータの解釈①
3 解析練習とデータの解釈②
4 解析練習とデータの解釈③
5 国内外の研究論文の講読と発表①
6 国内外の研究論文の講読と発表②
7 国内外の研究論文の講読と発表③
8 国内外の研究論文の講読と発表④
9 国内外の研究論文の紹介卒論研究計画の発表①
10 国内外の研究論文の紹介卒論研究計画の発表②
11 国内外の研究論文の紹介卒論研究計画の発表③
12 国内外の研究論文の紹介卒論研究計画の発表④
13 国内外の研究論文の紹介卒論研究計画の発表⑤
14 まとめとゼミ内卒論発表会(4年生発表)の聴講

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として,夏季休暇中に,海外論文を講読し,レジュメの作成を行います。
予習として,各自自分の研究計画を考えるために必要な国内外の論文を講読したり,そこから研究方法を検討したり,研究計画書作成することが必要となります。また,発表やディスカッションを経て,復習として研究計画を再考していきます。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表内容とプレゼンテーション(30%)
受講態度とディスカッション(40%)
研究計画内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 石川信一 子どもの不安と抑うつに対する認知行動療法: 理論と実践 金子書房 2013 4760823786
2 石川信一・佐藤正二 臨床児童心理学:実証に基づく子ども支援のあり方 ミネルヴァ書房 2015 4623072460
3 谷晋二 やさしいみんなのペアレント・トレーニング入門―ACTの育児支援ガイド 金剛出版 2014 4772413987
4 ラスハリス 幸福になりたいなら幸福になろうとしてはいけない: マインドフルネスから生まれた心理療法ACT入門 筑摩書房 2015 4480843078
5 杉山尚子・島宗理佐藤方哉・リチャード・W. マロット・アリア・E・マロット・ 行動分析学入門 産業図書 2015 4782890303
その他 (Others)
参考文献に関連する文献(著者・テーマ)を自身で調べて書籍を講読する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】