日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM305/HM305HM305 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To learn basic findings and theories in developmental psychology and relevant research fields. The goal of this course is for students to acquire foundational knowledge of the developmental processes during infancy, childhood, adolescence, adulthood, and old age, as well as the research methods in developmental psychology.
This lecture introduces findings in developmental psychology regarding typical/atypical developmental changes in various aspects of the human mind (e.g., perception, cognition, emotion, social ability) throughout the whole life (from infancy to late adulthood).
1 | 発達心理学の基礎 |
2 | 発達における遺伝と環境 |
3 | 感覚・運動の発達 |
4 | 愛着の発達 |
5 | ピアジェの認知発達理論 |
6 | ポスト・ピアジェの発達心理学 |
7 | 言語の発達 |
8 | 自己と感情の発達 |
9 | 社会性の発達 |
10 | 遊びと対人関係の発達 |
11 | 非定型な発達 |
12 | 学童期~青年期の発達 |
13 | 成人期~老年期の発達 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の配布資料を用いて各自授業の内容の復習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回の授業時に回収するコメントカードの提出頻度・内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
発達心理学や関連諸分野の基本的な知見や理論を体系的に理解する。
生涯発達心理学の視点から、乳児期・児童期・青年期・成人期・老年期の発達プロセスを理解する。
発達心理学の研究方法を理解する。
To learn basic findings and theories in developmental psychology and relevant research fields. The goal of this course is for students to acquire foundational knowledge of the developmental processes during infancy, childhood, adolescence, adulthood, and old age, as well as the research methods in developmental psychology.
ヒトの心の諸機能(知覚、認知、感情、社会性など)が、乳児期から老年期の一生涯に渡って、身体の成長・変化とともにどのように変遷していくのか、その定形・非定形発達のプロセスについて発達心理学的な知見を講義形式で紹介していく。
This lecture introduces findings in developmental psychology regarding typical/atypical developmental changes in various aspects of the human mind (e.g., perception, cognition, emotion, social ability) throughout the whole life (from infancy to late adulthood).
1 | 発達心理学の基礎 |
2 | 発達における遺伝と環境 |
3 | 感覚・運動の発達 |
4 | 愛着の発達 |
5 | ピアジェの認知発達理論 |
6 | ポスト・ピアジェの発達心理学 |
7 | 言語の発達 |
8 | 自己と感情の発達 |
9 | 社会性の発達 |
10 | 遊びと対人関係の発達 |
11 | 非定型な発達 |
12 | 学童期~青年期の発達 |
13 | 成人期~老年期の発達 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の配布資料を用いて各自授業の内容の復習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
毎回の授業時に回収するコメントカードの提出頻度・内容(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に無し。必要があれば授業内で適宜紹介する。 |