日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM309
Theme・Subtitle 人間とコミュニティの調和を目指して
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY2420
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

・Learn to understand the basic concepts and methods of community psychology.
・Learn to consider how we can create communities that regard the diversity and healthy living of each member from psychological perspective.
・Learn to understand important helping methods of community approach.

【Course Contents】

We are inevitably embedded in communities such as family, group, and society. Therefore it is essential to have a community perspective to understand and help people. Research and practice of community psychology emphasize the person-community interrelationships and fit. From that standpoint, we will consider about various problems occurred in our communies and discuss the ways to effective solution or prevention.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 人はなぜコミュニティを求めるのか:社会的存在としての人間
2 居場所の心理(1):大人の居場所
3 居場所の心理(2):子どもの居場所
4 オンライン・コミュニティの意義と課題
5 偏見・差別の理解と解消に向けて
6 「いじめ」の心理学的理解と対策
7 迷惑行動の心理
8 コミュニティ支援の発想と方法(1):人間とコミュニティの調和、ニーズアセスメント
9 コミュニティ支援の発想と方法(2):予防的アプローチ、多職種のコラボレーション
10 コミュニティ支援の発想と方法(3):コンサルテーション
11 コミュニティ支援の発想と方法(4):グループアプローチ
12 ピアサポートによる心理的支援(1):アドラー心理学の「勇気づけ」の視点から
13 ピアサポートによる心理的支援(2):つながりの感覚をもたらす関わり
14 ピアサポートによる心理的支援(3):社会的コンテキストの影響

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

初回授業で提示する文献リスト、および各回で紹介する関連文献を用いて、各自が予習と発展的学習に努めること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 出席兼コメントペーパーの内容(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
Canvas LMSに提示したプリントを用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 箕口雅博(編) コミュニティ・アプローチの実践 遠見書房 2016 9784866160092
2 植村勝彦(編) よくわかるコミュニティ心理学(第3版) ミネルヴァ書房 2017 9784623080915
3 植村勝彦(編) コミュニティ心理学入門 ナカニシヤ出版 2007 9784779501784
その他 (Others)
各回の授業でも関連文献を紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

日本コミュニティ心理学会HP http://jscp1998.jp/

【注意事項 / Notice】