日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM309/HM309HM309 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人間とコミュニティの調和を目指して |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・Learn to understand the basic concepts and methods of community psychology.
・Learn to consider how we can create communities that regard the diversity and healthy living of each member from psychological perspective.
・Learn to understand important helping methods of community approach.
We are inevitably embedded in communities such as family, group, and society. Therefore it is essential to have a community perspective to understand and help people. Research and practice of community psychology emphasize the person-community interrelationships and fit. From that standpoint, we will consider about various problems occurred in our communies and discuss the ways to effective solution or prevention.
1 | 人はなぜコミュニティを求めるのか:社会的存在としての人間 |
2 | 居場所の心理(1):大人の居場所 |
3 | 居場所の心理(2):子どもの居場所 |
4 | オンライン・コミュニティの意義と課題 |
5 | 偏見・差別の理解と解消に向けて |
6 | 「いじめ」の心理学的理解と対策 |
7 | 迷惑行動の心理 |
8 | コミュニティ支援の発想と方法(1):人間とコミュニティの調和、ニーズアセスメント |
9 | コミュニティ支援の発想と方法(2):予防的アプローチ、多職種のコラボレーション |
10 | コミュニティ支援の発想と方法(3):コンサルテーション |
11 | コミュニティ支援の発想と方法(4):グループアプローチ |
12 | ピアサポートによる心理的支援(1):アドラー心理学の「勇気づけ」の視点から |
13 | ピアサポートによる心理的支援(2):つながりの感覚をもたらす関わり |
14 | ピアサポートによる心理的支援(3):社会的コンテキストの影響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回授業で提示する文献リスト、および各回で紹介する関連文献を用いて、各自が予習と発展的学習に努めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席兼コメントペーパーの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Canvas LMSに提示したプリントを用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 箕口雅博(編) | コミュニティ・アプローチの実践 | 遠見書房 | 2016 | 9784866160092 |
2 | 植村勝彦(編) | よくわかるコミュニティ心理学(第3版) | ミネルヴァ書房 | 2017 | 9784623080915 |
3 | 植村勝彦(編) | コミュニティ心理学入門 | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501784 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業でも関連文献を紹介する。 |
日本コミュニティ心理学会HP http://jscp1998.jp/
・コミュニティ心理学の基本概念と方法を理解する。
・さまざまな属性を持つ人々が共生し、安心して生きられるコミュニティのあり方を構想できる。
・コミュニティアプローチによる支援方法を理解できる。
・Learn to understand the basic concepts and methods of community psychology.
・Learn to consider how we can create communities that regard the diversity and healthy living of each member from psychological perspective.
・Learn to understand important helping methods of community approach.
私たちは社会的存在であるゆえ、人間の心を理解し、心の健康を促進していくためには、人間を取り巻く家庭・集団・社会などの「コミュニティ」を視野に入れる必要がある。コミュニティ心理学は、人間の心理をコミュニティとの相互作用として理解するとともに、人間・コミュニティ双方の幸福が調和した状態を目指して研究と実践を行う。本科目ではそうした立場から、コミュニティで生起する問題を理解し、解決や予防に向けた方途を履修者とともに考える。
We are inevitably embedded in communities such as family, group, and society. Therefore it is essential to have a community perspective to understand and help people. Research and practice of community psychology emphasize the person-community interrelationships and fit. From that standpoint, we will consider about various problems occurred in our communies and discuss the ways to effective solution or prevention.
1 | 人はなぜコミュニティを求めるのか:社会的存在としての人間 |
2 | 居場所の心理(1):大人の居場所 |
3 | 居場所の心理(2):子どもの居場所 |
4 | オンライン・コミュニティの意義と課題 |
5 | 偏見・差別の理解と解消に向けて |
6 | 「いじめ」の心理学的理解と対策 |
7 | 迷惑行動の心理 |
8 | コミュニティ支援の発想と方法(1):人間とコミュニティの調和、ニーズアセスメント |
9 | コミュニティ支援の発想と方法(2):予防的アプローチ、多職種のコラボレーション |
10 | コミュニティ支援の発想と方法(3):コンサルテーション |
11 | コミュニティ支援の発想と方法(4):グループアプローチ |
12 | ピアサポートによる心理的支援(1):アドラー心理学の「勇気づけ」の視点から |
13 | ピアサポートによる心理的支援(2):つながりの感覚をもたらす関わり |
14 | ピアサポートによる心理的支援(3):社会的コンテキストの影響 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回授業で提示する文献リスト、および各回で紹介する関連文献を用いて、各自が予習と発展的学習に努めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席兼コメントペーパーの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Canvas LMSに提示したプリントを用いて授業を進めるので、テキストは指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 箕口雅博(編) | コミュニティ・アプローチの実践 | 遠見書房 | 2016 | 9784866160092 |
2 | 植村勝彦(編) | よくわかるコミュニティ心理学(第3版) | ミネルヴァ書房 | 2017 | 9784623080915 |
3 | 植村勝彦(編) | コミュニティ心理学入門 | ナカニシヤ出版 | 2007 | 9784779501784 |
その他 (Others) | |||||
各回の授業でも関連文献を紹介する。 |
日本コミュニティ心理学会HP http://jscp1998.jp/