日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM310/HM310HM310 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY3220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to understand the fundamentals of multivariate data analysis and be able to select research designs and statistical methods that align with the research objectives. Additionally, it emphasizes understanding research ethics and developing literacy in participant rights and open science.
The instructor provides a foundational explanation of multivariate data analysis, with a focus on regression models and structural equation modeling. Using specific research examples, the course details the procedures for conducting analyses and interpreting results. The primary goal is to equip students with the knowledge and skills needed to select appropriate analytical methods based on research objectives and the nature of the data. The course also emphasizes the importance of research ethics, including the proper handling of data and the protection of participants' rights.
1 | ガイダンス |
2 | 記述統計の復習 |
3 | 相関と連関 |
4 | 重回帰分析(交互作用項なし) |
5 | 重回帰分析(交互作用項あり) |
6 | ロジスティック回帰分析 |
7 | 分散分析 |
8 | 心理測定尺度の項目 |
9 | 心理測定尺度の評価:信頼性と妥当性 |
10 | 探索的因子分析 |
11 | パス解析 |
12 | 共分散構造分析 |
13 | 確認的因子分析 |
14 | 研究倫理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業内容、課題内容を復習すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
積極的な授業参加(出席、授業内課題)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南風原朝和 | 心理統計学の基礎 -- 統合的理解のために | 有斐閣 | 2002 | 4641121605 |
2 | 南風原朝和 | 心理統計学ワークブック -- 理解の確認と深化のために | 有斐閣 | 2009 | 9784641173569 |
多変量データ解析の基礎を理解し、調査目的に適した研究デザインと統計的手法の選択ができるようになることを目指す。また研究倫理を理解し、参加者の権利やオープンサイエンスに対するリテラシーを培う。
The goal of this course is to understand the fundamentals of multivariate data analysis and be able to select research designs and statistical methods that align with the research objectives. Additionally, it emphasizes understanding research ethics and developing literacy in participant rights and open science.
回帰モデルや共分散構造分析を中心に、多変量データ解析の基礎を解説する。具体的な研究例を参照しながら、解析のための手続き、結果の読み取り方について詳述する。また、研究の目的やデータの特性に応じて適切な分析手法を選択するために必要な知識と技術の習得を目指す。さらに、研究倫理の重要性にも触れ、データの適切な取り扱いや、研究参加者の権利保護についても解説する。
The instructor provides a foundational explanation of multivariate data analysis, with a focus on regression models and structural equation modeling. Using specific research examples, the course details the procedures for conducting analyses and interpreting results. The primary goal is to equip students with the knowledge and skills needed to select appropriate analytical methods based on research objectives and the nature of the data. The course also emphasizes the importance of research ethics, including the proper handling of data and the protection of participants' rights.
1 | ガイダンス |
2 | 記述統計の復習 |
3 | 相関と連関 |
4 | 重回帰分析(交互作用項なし) |
5 | 重回帰分析(交互作用項あり) |
6 | ロジスティック回帰分析 |
7 | 分散分析 |
8 | 心理測定尺度の項目 |
9 | 心理測定尺度の評価:信頼性と妥当性 |
10 | 探索的因子分析 |
11 | パス解析 |
12 | 共分散構造分析 |
13 | 確認的因子分析 |
14 | 研究倫理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業内容、課題内容を復習すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
積極的な授業参加(出席、授業内課題)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南風原朝和 | 心理統計学の基礎 -- 統合的理解のために | 有斐閣 | 2002 | 4641121605 |
2 | 南風原朝和 | 心理統計学ワークブック -- 理解の確認と深化のために | 有斐閣 | 2009 | 9784641173569 |