日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM311
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY3320
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 【2024.9.25付変更】
担当者:金 智慧 → 薛 海升
授業内容・授業計画:一部変更

【Course Objectives】

To understand the significance, purpose, and ethics of qualitative research; to know the characteristics of various qualitative research methods; to be able to explain the theory of qualitative psychology; to be able to collect qualitative data; to learn the process of analyzing qualitative research; to deepen reflection on oneself in conducting qualitative research analysis; to summarize one's own research and write a report; to be able to work in a group and conduct practical training; and to develop the motivation and skills to link one's research to one's experiences in daily life and in field practice. (viii) To be able to collaborate in groups and conduct practical training, (ix) To be able to summarize and present research, (x) To develop the motivation and skills to relate research to experiences in daily life and in field practice

【Course Contents】

This class is a class to learn research methods (i.e., methods) and to become aware of one's own style of practicing methods. Through homework assignments, practice of research methods, and experience with the analysis process, we hope to promote not only the acquisition of techniques, but also self-awareness. Observation and interview methods will be covered as specific qualitative research methods. The participants will be actually exposed to qualitative data or generate qualitative data, and analyze the obtained data. The analysis techniques will be explained in detail in separate steps, and the data will be compiled and converted into text. Students will also read texts and articles using qualitative research methods to gain an overview of various qualitative research methods. PowerPoint presentations and handouts will be used in lectures. In this class, students will discover, explore, and investigate issues on their own, and deepen their understanding of the issues. discussion and collaborative work are required in the group practice to obtain theories on a single topic.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 質的研究とは何か1:質的研究の理論的枠組みを理解する
3 質的研究とは何か2:量的研究とは何が異なるか
4 質的研究とは何か3:さまざまな質的研究法を知る
5 質的研究を実践する1: KJ法を学ぶ
6 質的研究を実践する2:研究の問いを立てる、インタビュー調査を学ぶ
7 質的研究を実践する3:インタビュー調査を実施し、データを収集する
8 質的研究を実践する4:語りデータの逐語化、分析プロセスを学ぶ
9 質的研究を実践する5: KJ法を用いて質的分析を行う(1)
10 質的研究を実践する6: KJ法を用いて質的分析を行う(2)
11 分析結果のプレゼンテーション1
12 分析結果のプレゼンテーション2
13 分析結果を記述する:分析結果の文字化を学び、実践する
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として、前授業の学習内容を振り返ってから授業に参加すること。また、研究法に関する資料および研究論文を読み、発表と議論の準備を行う。質的研究の演習はグループで実施するため、必要に応じて授業時間外に話し合いや授業の準備を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 出席および授業参加度(20%)
グループ発表(10%)
課題提出(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 能智正博 臨床心理学を学ぶ6 質的研究法 東京大学出版会 2011 9784130151368
2 川喜田二郎 発想法―創造性開発のために 中央公論社 1967 9784121001368
3 無藤隆・南博文・麻生武・やまだようこ・サトウタツヤ 質的心理学―創造的に活用するコツ 新曜社 2004 9784788509139
その他 (Others)
授業ではデータ収集、データ分析、発表において参加者個々人が適宜、PCを使用する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】