日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM315
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
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Credits 2
Course Number PSY2420
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Clinical psychology is a discipline in which worries and problems of the patients are assessed and given direction, and specialized support is put into practice. The goal of this course is to explain the structure of clinical psychology, as well as develop understanding of theories typical to it.

【Course Contents】

Students learn about typical theories and structure of the ways to approach and understand psychological problems and the ways people support the development of their mental health (or if they become unable to support it). In the first half, they are introduced to typical theories and techniques of psychotherapy. In the middle part, they learn about types and methods of assessing problems in clinical psychology, and case formulation based on those. In the second half, they are introduced to approaches in clinical psychology through case reports.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション,臨床心理学とは
2 臨床心理学の成り立ち① 精神分析と力動的心理療法の成り立ち
3 臨床心理学の成り立ち② 行動理論と行動療法の成り立ち
4 臨床心理学の成り立ち③ 人間性心理学とクライエント中心療法の成り立ち
5 臨床心理学の成り立ち④ 認知理論と認知療法の成り立ち,その他の療法の成り立ち
6 臨床心理学におけるアセスメントの理論と技法① 心理アセスメント,心理検査
7 臨床心理学におけるアセスメントの理論と技法② 精神障害の診断分類
8 小まとめ・中間テスト
9 臨床心理学におけるアセスメントの理論と技法③ ケース・フォーミレーション
10 臨床心理学における介入① 成人を対象としたアプローチ
11 臨用心理学における介入② 思春期・青年期を対象としたアプローチ
12 臨床心理学のおける介入③ 児童生徒の問題を対象としたアプローチ
13 臨床心理学における介入④ 集団・コミュニティを対象としたアプローチ
14 臨床心理学の課題,全体のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

次回の内容について,予習や事前学習の課題を出す場合があるので,取り組んでください。またCanvas LMSにて,講義資料等はできる限りダウンロード可能としますので,復習等に役立ててください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席状況とリアクションペーパー(30%)
中間テスト(35%)
最終レポート(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 下山晴彦・石丸径一郎 臨床心理学概論(公認心理師スタンダード) ミネルヴァ書房 2020年 9784623086139
2 松見淳子 臨床行動分析のABC 日本評論社 2009年 9784535983007
3 下山晴彦・神村栄一 改訂版 認知行動療法 放送大学教育振興会 2020年 9784595321818
4 下山晴彦 よくわかる臨床心理学 ミネルヴァ書房 2009年 9784623054350
その他 (Others)
その他,適宜講義内で指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】