日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM316/HM316HM316 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this course, students will learn the basic knowledge of how we perceive the external world (including the environment, objects, self, and others) through various sensory modalities, referring to classical studies as well as the latest findings.
Students broaden their understanding of fundamental approaches and methodologies in sensory and perceptual psychology by exploring both classical and contemporary topics in psychological phenomena related to sensory, perceptual, and cognitive systems (especially multisensory perception). Additionally, the course introduces findings in neurophysiology and addresses perceptual and cognitive disorders. To enhance comprehension of the lecture content, supplementary materials and demonstrations will be used as appropriate.
1 | ガイダンス:知覚心理学の考え方 |
2 | 感覚情報処理の基礎 |
3 | 空間の知覚 |
4 | 物体の認識 |
5 | 顔の知覚 |
6 | 発話の知覚 |
7 | 情動の知覚 |
8 | 自己と身体の知覚 |
9 | 身体内部の知覚 |
10 | においの知覚 |
11 | 食に関する知覚 |
12 | 知覚とイメージ |
13 | 知覚の多様性 |
14 | 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で紹介する参考文献を予習あるいは復習することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
出席・コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
コメントペーパーには、各回の授業内容に対して疑問や質問を記入してもらう。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しない。配付資料をもとに授業を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
本授業では、様々な感覚モダリティを通して、私たちが外界(環境、物体、自己、他者を含む)をどのように知覚しているのかについて、古典的研究や最新の知見に触れながら基礎知識を学ぶ。
In this course, students will learn the basic knowledge of how we perceive the external world (including the environment, objects, self, and others) through various sensory modalities, referring to classical studies as well as the latest findings.
感覚・知覚・認知(特に多感覚知覚)に関する新旧のトピックを幅広く網羅し,感覚・知覚心理学における基本的な考え方や方法論に関する知識を深める。さらに,神経生理学に関する知見や知覚・認知の障害に関する知見についても随時紹介する。講義内容の理解を深めるために、副教材やデモンストレーションなどを適宜利用する。
Students broaden their understanding of fundamental approaches and methodologies in sensory and perceptual psychology by exploring both classical and contemporary topics in psychological phenomena related to sensory, perceptual, and cognitive systems (especially multisensory perception). Additionally, the course introduces findings in neurophysiology and addresses perceptual and cognitive disorders. To enhance comprehension of the lecture content, supplementary materials and demonstrations will be used as appropriate.
1 | ガイダンス:知覚心理学の考え方 |
2 | 感覚情報処理の基礎 |
3 | 空間の知覚 |
4 | 物体の認識 |
5 | 顔の知覚 |
6 | 発話の知覚 |
7 | 情動の知覚 |
8 | 自己と身体の知覚 |
9 | 身体内部の知覚 |
10 | においの知覚 |
11 | 食に関する知覚 |
12 | 知覚とイメージ |
13 | 知覚の多様性 |
14 | 講義のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で紹介する参考文献を予習あるいは復習することが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
出席・コメントペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
コメントペーパーには、各回の授業内容に対して疑問や質問を記入してもらう。 |
その他 (Others) | |||||
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指定しない。配付資料をもとに授業を進める。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |