日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM317
Theme・Subtitle 人間の高次認知過程と近接領域
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number PSY2220
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Understanding recent research trends on high-level cognitive processing, such as humans’ ability to recall scenes from nature, language comprehension, problem solving, judgement and decision making, in related fields from an interdisciplinary point of view.

【Course Contents】

Cognitive psychology focuses on exploring the mechanism of human awareness and its “wonder.” It is a core approach in modern psychology, resulting in significant progress in research on human cognitive processes and knowledge structures. This course mainly focuses on high-level cognitive processes (memory, language, and thought processes). However, it is not limited by a narrow framework, but rather actively introduces research in related fields like psychophysiology, clinical psychology, information behavior psychology, social psychology, and developmental psychology.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 注意
3 記憶(1):記憶の過程
4 記憶(2):研究法
5 思考・推論
6 問題解決・意思決定
7 概念
8 言語(1):言語の特徴
9 言語(2):発話
10 社会的行動(1):社会的認知
11 社会的行動(2):社会的影響
12 社会的行動(3):共感
13 認知の個人差
14 認知の障害

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時の指示に従い,予習・復習を行うことが望ましい。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業内に指示した課題に対する提出物,14回(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
PDF資料を適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 箱田裕司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋 認知心理学 有斐閣 2010年 9784641053748
その他 (Others)
その他、授業中に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】