日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM317/HM317HM317 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人間の高次認知過程と近接領域 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Understanding recent research trends on high-level cognitive processing, such as humans’ ability to recall scenes from nature, language comprehension, problem solving, judgement and decision making, in related fields from an interdisciplinary point of view.
Cognitive psychology focuses on exploring the mechanism of human awareness and its “wonder.” It is a core approach in modern psychology, resulting in significant progress in research on human cognitive processes and knowledge structures. This course mainly focuses on high-level cognitive processes (memory, language, and thought processes). However, it is not limited by a narrow framework, but rather actively introduces research in related fields like psychophysiology, clinical psychology, information behavior psychology, social psychology, and developmental psychology.
1 | 導入 |
2 | 注意 |
3 | 記憶(1):記憶の過程 |
4 | 記憶(2):研究法 |
5 | 思考・推論 |
6 | 問題解決・意思決定 |
7 | 概念 |
8 | 言語(1):言語の特徴 |
9 | 言語(2):発話 |
10 | 社会的行動(1):社会的認知 |
11 | 社会的行動(2):社会的影響 |
12 | 社会的行動(3):共感 |
13 | 認知の個人差 |
14 | 認知の障害 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時の指示に従い,予習・復習を行うことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内に指示した課題に対する提出物,14回(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
PDF資料を適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 箱田裕司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋 | 認知心理学 | 有斐閣 | 2010年 | 9784641053748 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に適宜紹介する。 |
人間が外界の事象を記憶し,言語を理解し,問題解決や,判断と意思決定を行う一連の「高次認知過程」について,近接領域にまたがった学際的観点から近年の研究動向を理解する。
Understanding recent research trends on high-level cognitive processing, such as humans’ ability to recall scenes from nature, language comprehension, problem solving, judgement and decision making, in related fields from an interdisciplinary point of view.
認知心理学は,人間の認識のしくみとその「不思議さ」を探求する。認知心理学は現代心理学における中心的なアプローチであり,人間の認識過程と知識構造について研究が進められている。 本講義では, 特に高次認知過程(記憶,言語,思考など)に焦点を当てる。 また, 狭い枠組みにとらわれず,生理心理学,臨床心理学,情報行動心理学,社会心理学,発達心理学など近接領域にまたがった研究を積極的に紹介する。
Cognitive psychology focuses on exploring the mechanism of human awareness and its “wonder.” It is a core approach in modern psychology, resulting in significant progress in research on human cognitive processes and knowledge structures. This course mainly focuses on high-level cognitive processes (memory, language, and thought processes). However, it is not limited by a narrow framework, but rather actively introduces research in related fields like psychophysiology, clinical psychology, information behavior psychology, social psychology, and developmental psychology.
1 | 導入 |
2 | 注意 |
3 | 記憶(1):記憶の過程 |
4 | 記憶(2):研究法 |
5 | 思考・推論 |
6 | 問題解決・意思決定 |
7 | 概念 |
8 | 言語(1):言語の特徴 |
9 | 言語(2):発話 |
10 | 社会的行動(1):社会的認知 |
11 | 社会的行動(2):社会的影響 |
12 | 社会的行動(3):共感 |
13 | 認知の個人差 |
14 | 認知の障害 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時の指示に従い,予習・復習を行うことが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内に指示した課題に対する提出物,14回(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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PDF資料を適宜配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 箱田裕司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋 | 認知心理学 | 有斐閣 | 2010年 | 9784641053748 |
その他 (Others) | |||||
その他、授業中に適宜紹介する。 |