日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM323/HM323HM323 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to provide an active understanding of industrial and organizational psychology.
Students will learn the concepts and theories of industrial and organizational psychology using a textbook. Students will be divided into groups of three or four. They will prepare a PowerPoint presentation on the relevant section in advance and explain the contents to other students in an easy-to-understand manner. Students will use their daily life events and experiences, social events, and specialized books on psychology and related academic papers on psychology in the presentation. A coordinator will be chosen from among the students who will act as a moderator. Commentators will be chosen for each session to ask questions and give opinions. The students will deepen their understanding of industrial/organizational psychology through discussions with general public questions. Occasionally, the students will be asked to answer questionnaires and participate in experiments related to the class. The results of such surveys and experiments will be explained in the final lecture period. Students are expected to be active participants in the class. By the final lecture, each student will choose a theme from among the subjects related to the textbook's theme and write a report and submit it. Enjoy the course.
1 | 授業の運営法の説明と産業・組織心理学について |
2 | 担当の決定と教員によるプレゼンテーション例(職場における感情) |
3 | 経験による知恵 |
4 | 営業スキルの獲得 |
5 | モチベーション |
6 | 公正感 |
7 | 仕事と家族 |
8 | 職場における女性 |
9 | トークニズム |
10 | ノンバーバル行動 |
11 | 依頼と説得 |
12 | 従業員支援プログラム(EAP): 職場における問題への対処 |
13 | 適性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当箇所をプレゼンテーションするためのパワーポイントの作成が必要である。コメンテーター役の受講生は、担当部分について質問や意見を準備しておくこと。それ以外の受講生も当該ページを事前に読んで、理解した上で、授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時の発表(70%) 授業時の質疑応答(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小口孝司・楠見孝・今井芳昭 | 仕事のスキル 自分を活かし、職場を変える | 北大路書房 | 2009 | 9784762826771 |
グループを作って共同でテーマについて、調査し、パワーポイントを作成した上で、全受講者の前で発表を行うため、そうした行動がとれることが求められる。さらに、質疑への参加に基づき評価するので、全体的な議論に積極的に参加することが求められる。
産業・組織心理学への能動的な理解を目指す。
This course aims to provide an active understanding of industrial and organizational psychology.
産業・組織心理学のテキストを使いて、その概念、理論を学ぶ。その際少人数のグループを作り、該当箇所について事前にパワーポイントを作成し、内容を他の受講生にわかりやすく説明していく。発表では、自分自身の日常生活での出来事や経験、社会的出来事、さらには当該事項に関する心理学の専門書、関連した心理学の学術論文なども用いて説明する。発表担当の受講生以外の中から、各回ごとに司会を務めるコーディネーターと、質問や意見をするコメンテーターも決めておく。さらに受講生一般からの質問を交えながら討議することによって、産業・組織心理学への理解を深める。時折、授業に関連した内容の質問紙にも回答してもらったり、実験に参加したりしてもらうことがある。そうした調査、実験の結果は、最終講義時間において説明する。受講生が積極的に参加して形成する授業を目指しているため、積極的な受講者が望ましい。最終講義時には、テキストに掲載されているテーマに関連した概念や理論などに関連した題材の中から、各自テーマを選び、レポートを書いて提出する。授業を楽しんで欲しい。
Students will learn the concepts and theories of industrial and organizational psychology using a textbook. Students will be divided into groups of three or four. They will prepare a PowerPoint presentation on the relevant section in advance and explain the contents to other students in an easy-to-understand manner. Students will use their daily life events and experiences, social events, and specialized books on psychology and related academic papers on psychology in the presentation. A coordinator will be chosen from among the students who will act as a moderator. Commentators will be chosen for each session to ask questions and give opinions. The students will deepen their understanding of industrial/organizational psychology through discussions with general public questions. Occasionally, the students will be asked to answer questionnaires and participate in experiments related to the class. The results of such surveys and experiments will be explained in the final lecture period. Students are expected to be active participants in the class. By the final lecture, each student will choose a theme from among the subjects related to the textbook's theme and write a report and submit it. Enjoy the course.
1 | 授業の運営法の説明と産業・組織心理学について |
2 | 担当の決定と教員によるプレゼンテーション例(職場における感情) |
3 | 経験による知恵 |
4 | 営業スキルの獲得 |
5 | モチベーション |
6 | 公正感 |
7 | 仕事と家族 |
8 | 職場における女性 |
9 | トークニズム |
10 | ノンバーバル行動 |
11 | 依頼と説得 |
12 | 従業員支援プログラム(EAP): 職場における問題への対処 |
13 | 適性 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当箇所をプレゼンテーションするためのパワーポイントの作成が必要である。コメンテーター役の受講生は、担当部分について質問や意見を準備しておくこと。それ以外の受講生も当該ページを事前に読んで、理解した上で、授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業時の発表(70%) 授業時の質疑応答(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小口孝司・楠見孝・今井芳昭 | 仕事のスキル 自分を活かし、職場を変える | 北大路書房 | 2009 | 9784762826771 |
グループを作って共同でテーマについて、調査し、パワーポイントを作成した上で、全受講者の前で発表を行うため、そうした行動がとれることが求められる。さらに、質疑への参加に基づき評価するので、全体的な議論に積極的に参加することが求められる。