日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM325
Theme・Subtitle
Class Format On-demand (all classes are on-demand)
Class Format (Supplementary Items) 毎週木曜日お昼の12時までに動画をCanvas LMSにアップロードする。視聴期間は1週間とし、その期限内に確認テストとリアクションコメントの提出を行ってください。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY3420
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:250人/ Capacity:250)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To acquire the knowledge and techniques to plan and conduct psychological tests in psychological research, and to analyze and analyze the data obtained. Understand the purpose and ethics of psychological assessment, perspectives and development of psychological assessment, methods of psychological assessment (observation, interview, and psychological testing), and appropriate recording and reporting.

【Course Contents】

Psychological assessment is conducted to clarify the overall psychological function of clients and to evaluate the characteristics of symptoms and psychological disorders in order to select appropriate support activities and treatment policies. In this lecture, we will take an overview of psychological assessment used in the field of clinical psychology, and explain some of the testing methods used in it. In addition, we will deepen our understanding of how to utilize such testing methods.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 心理アセスメントの目的及び倫理
2 心理アセスメントの観点及び展開
3 心理アセスメントの方法
4 知能検査・発達検査①
5 知能検査・発達検査②
6 パーソナリティ検査①
7 パーソナリティ検査②
8 症状評価検査①
9 症状評価検査②
10 神経心理学的検査・認知機能検査①
11 神経心理学的検査・認知機能検査②
12 適切な記録及び報告
13 ケースのアセスメント
14 まとめ/臨床で活きるアセスメントとは?

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

検査法の原理を理解するためには,それぞれの背景にある発達,知覚,認知,パーソナリティといった基礎領域の理解が不可欠です。授業時間外では授業内で扱う各検査法に関係のある基礎領域の理解を育んでください。また,各授業はそれまでの講義を前提としますので、必ず復習をしてから臨んでください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎回の確認テスト(60%)
リアクションコメント(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
独自資料をCanvas LMS(予定)にアップロードする。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 沼初枝 臨床心理アセスメントの基礎 ナカニシヤ出版 2020 9784779514920
2 高瀬由嗣 / 関山徹 / 武藤翔太【編著】 心理アセスメントの理論と実践―テスト・観察・面接の基礎から治療的活用まで 岩崎学術出版社 2020 9784753311668
3 土居健郎 方法としての面接 : 臨床家のために 医学書院 1992 9784260117692
4 笠原嘉 精神科における予診・初診・初期治療 星和書店 2007 9784791106219
5 ストー,アンソニー 心理面接の教科書―フロイト、ユングから学ぶ知恵と技 創元社 2015 9784422115849

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業の視聴を行うことのできるデバイスが必要です(PC、タブレット等)
連絡や課題の出題はCanvas LMSを用います。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】