日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM445
Theme・Subtitle
Class Format On-demand (all classes are on-demand)
Class Format (Supplementary Items) 毎週水曜日の12時にCanvas LMS上で動画・資料のURLを公開します
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Others
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number PSY2420
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:250人/ Capacity:250)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Acquire the following skills
1. To provide an overview of physical disabilities, intellectual disabilities, and mental disorders.
2. To be able to explain psychosocial issues and necessary support methods for people and children with disabilities.
3. Learn the significance of a symbiotic society and the conditions for achieving it.

【Course Contents】

In recent years, achieving a society in which social minorities can live has become an important issue. The position of
persons with disabilities is also about to change drastically. First, we begin with the question "What is a disability?”,
The outline of each disability will be understood from the three domains of 1) physiology, 2) function, and 3) psychology
and society. Then, the necessary support (psychological support and environmental support) will be studied.
The class will be conducted in the form of on-demand lectures delivered by a video streaming system. Students are
required to submit a reaction paper after watching each lecture video. The content of the reaction paper will be added
to the grade evaluation.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 本講義についてのガイダンス
自己紹介。「障害者・障害児心理学」で学ぶべき課題。その意義。達成基準。講義形態の説明。単位取得基準。14 回分の
講義内容についての説明。
2 障害とは何か?障害の区分・法整備など
3 身体障害①:【視覚障害】概要および教育・心理社会的支援
4 身体障害②:【聴覚障害】概要および教育・心理社会的支援
5 身体障害③:【肢体・病弱・重複障害】概要および教育・心理社会的支援
6 精神障害①:【統合失調症】概要および医療・心理社会的支援
7 精神障害②:【うつ・双極性障害】概要および医療・心理社会的
8 精神障害③:【その他の精神疾患・障害】
9 知的・発達の障害①:【知的障害】概要および教育・心理社会的支援
10 知的・発達の障害②:【自閉症スペクトラム】概要および教育・心理社会的支援
11 知的・発達の障害③:【注意欠陥多動性障害】概要および教育・心理社会的支援
12 知的・発達の障害④:【LD および学校適応上の問題】概要および教育・心理社会的支援
13 障害者の社会参加・地域生活の支援と課題について
14 【総括】これからの障害児者支援の展望と課題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は,毎講義動画に別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 各リアクションペーパーの内容(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
各講義で資料をPDF として配布し,テキストとして使用する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各トピックスの授業後,推薦図書を紹介する。
深く学びたい受講生は講読を勧める。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

障害というものがどんなものなのか?そして,障害と社会にはどのような関係が存在するのか?といった疑問を持つ学生の履修を想定している。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

動画視聴用のPC もしくはタブレット端末。
リアクションペーパー提出用の端末(スマートフォンを含む)。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】