日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Contemporary Psychology
Course Code HM446
Theme・Subtitle 心理学的支援法としての心理療法の基礎と多様性を学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
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Credits 2
Course Number PSY2420
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Acquiring basic knowledge on various theories and methods of psychological treatment as methods of psychological support. Promoting understanding of people and acquiring knowledge useful for daily human interactions.

【Course Contents】

Students learn about fundamental ethics of psychological treatment and consideration of privacy as methods of psychological support. They learn about typical psychological treatment and history, concepts, meaning, adaptation and limits of counselling. Theory and methods are taught with the use of published examples and video materials. It provides the skill of looking at psychological treatment as a whole with a wide field of view that exceeds the limits of just one school. Students learn about the meaning of community support such as personal visits. They learn about methods of communication needed to build good personal relationships. They also learn about support to caregivers and those who are related to the people that need psychological support. Also, this course teaches about mental health education.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 心理療法の倫理について、基本的な考え方を学ぶ。特にプライバシーの保護について学ぶ。基本テキストの紹介。
2 治療者の基本的態度 クライエント中心療法
3 ゲシュタルト療法 
4 論理情動療法 認知行動療法の源流
5 力動的精神療法 精神分析
6 精神分析的な子どものプレイセラピー
7 夢分析
8 ユング心理学
9 箱庭療法
10 森田療法と内観療法
11 訪問による支援や地域支援の意義
12 良好な人間関係を築くためのコミュニケーションの方法
13 心理に関する支援を要する者の関係者に対する支援
14 心の健康教育

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習として、授業で紹介するテキストを読む。復習として、参考文献として紹介するテキストを読む。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(30%)
毎回の小レポート(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】