日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学部/College of Contemporary PsychologyCollege of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
HM446/HM446HM446 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心理学的支援法としての心理療法の基礎と多様性を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY2420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Acquiring basic knowledge on various theories and methods of psychological treatment as methods of psychological support. Promoting understanding of people and acquiring knowledge useful for daily human interactions.
Students learn about fundamental ethics of psychological treatment and consideration of privacy as methods of psychological support. They learn about typical psychological treatment and history, concepts, meaning, adaptation and limits of counselling. Theory and methods are taught with the use of published examples and video materials. It provides the skill of looking at psychological treatment as a whole with a wide field of view that exceeds the limits of just one school. Students learn about the meaning of community support such as personal visits. They learn about methods of communication needed to build good personal relationships. They also learn about support to caregivers and those who are related to the people that need psychological support. Also, this course teaches about mental health education.
1 | 心理療法の倫理について、基本的な考え方を学ぶ。特にプライバシーの保護について学ぶ。基本テキストの紹介。 |
2 | 治療者の基本的態度 クライエント中心療法 |
3 | ゲシュタルト療法 |
4 | 論理情動療法 認知行動療法の源流 |
5 | 力動的精神療法 精神分析 |
6 | 精神分析的な子どものプレイセラピー |
7 | 夢分析 |
8 | ユング心理学 |
9 | 箱庭療法 |
10 | 森田療法と内観療法 |
11 | 訪問による支援や地域支援の意義 |
12 | 良好な人間関係を築くためのコミュニケーションの方法 |
13 | 心理に関する支援を要する者の関係者に対する支援 |
14 | 心の健康教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として、授業で紹介するテキストを読む。復習として、参考文献として紹介するテキストを読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 毎回の小レポート(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
心理学的支援法としての心理療法の様々な理論や技法の入門的な知識を身につける。人間についての理解を深め、日常の対人関係に役立つ知識を身につける。
Acquiring basic knowledge on various theories and methods of psychological treatment as methods of psychological support. Promoting understanding of people and acquiring knowledge useful for daily human interactions.
心理学的支援法としての心理療法の基礎となる倫理、プライバシーへの配慮について学ぶ。代表的な心理療法並びにカウンセリングの歴史、概念、意義、適応及び限界について学ぶ。理論や技法について、公刊されている事例や映像教材を用いて学ぶ。学派を超えた広い視野で心理療法の全体を相対的に見る視点を身につける。訪問による支援や地域支援の意義について学ぶ。良好な人間関係を築くためのコミュニケーションの方法について学ぶ。心理に関する支援を要する者の関係者に対する支援について学ぶ。心の健康教育について学ぶ。
Students learn about fundamental ethics of psychological treatment and consideration of privacy as methods of psychological support. They learn about typical psychological treatment and history, concepts, meaning, adaptation and limits of counselling. Theory and methods are taught with the use of published examples and video materials. It provides the skill of looking at psychological treatment as a whole with a wide field of view that exceeds the limits of just one school. Students learn about the meaning of community support such as personal visits. They learn about methods of communication needed to build good personal relationships. They also learn about support to caregivers and those who are related to the people that need psychological support. Also, this course teaches about mental health education.
1 | 心理療法の倫理について、基本的な考え方を学ぶ。特にプライバシーの保護について学ぶ。基本テキストの紹介。 |
2 | 治療者の基本的態度 クライエント中心療法 |
3 | ゲシュタルト療法 |
4 | 論理情動療法 認知行動療法の源流 |
5 | 力動的精神療法 精神分析 |
6 | 精神分析的な子どものプレイセラピー |
7 | 夢分析 |
8 | ユング心理学 |
9 | 箱庭療法 |
10 | 森田療法と内観療法 |
11 | 訪問による支援や地域支援の意義 |
12 | 良好な人間関係を築くためのコミュニケーションの方法 |
13 | 心理に関する支援を要する者の関係者に対する支援 |
14 | 心の健康教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習として、授業で紹介するテキストを読む。復習として、参考文献として紹介するテキストを読む。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終テスト(Final Test)(30%) 毎回の小レポート(70%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None